Hoi allemaal,

Voor mijn afstudeerscriptie wil ik graag online mijn data verzamelen. Dit betekent dat ik dmv een webformulier (met php of via cgi script) mijn gegevens wil verzamelen en die naar een email adres wil versturen.

Op zich levert dat allemaal geen problemen, maar ik zou graag willen dat binnen het webformulier bepaalde cellen (text field) door de gebruiker kan worden ingevuld met een waarde en dat een eindtotaal cel (textfield) onderaan deze waardes optelt. Zowel de waarden van de cellen in de kolom als de eindtotaal cel wil ik graag verzenden naar email.

Hoe pak ik dit aan? Ik weet wat van PHP af, ik weet niet of het met PHP op te lossen is.. Moet je misschien de HTML van de textfield in de echo verwerken en dan met een PHP script zorgen dat ie de cellen optelt in de eindtotaal cel?

Wie kan mij op weg helpen?

Heel erg bedankt alvast,

Groetjes,

SCO
Met javascript is het niet moeilijk, maar niet iedereen support javascript (10% of meer niet! belachelijk!)

Maar met PHP is het nog makkelijker. Enige nadeel is wel dat de berekeningen pas kunnen worden uitgevoerd waneer de data is verzonden -> pagina reload.

Verder denk ik dat je een heel eind kan komen met intval() en + en - :)

Mocht je nog tegen problemen aanlopen, kom gerust terug ^^,
Hoi Jelmer,

Heel erg bedankt. Inderdaad..dat nadeel van PHP (dat de berekeningen worden uitgevoerd na verzending) is juist iets wat ik niet wil. Ook javascript wil ik ontwijken daar iedereen die kan lezen. Dan krijg je weer een ongebalanceerde respons en kan het hele onderzoek in de prullenmand.

Ik heb net zitten zoeken, is XHTML webform of zelfs XForms de oplossing? Weet iemand een goede tutorial? waar met name helder wordt uitgelegd hoe je cellen laat optellen (calculate)?

Bedankt alvast,
SCO
Een ander alternatief zou een Flash Movie zijn. Je maakt de tabel in Flash, laat het totaal uitrekenen in Flash en als je op de verzend-button klikt, laat je Flash de waarden naar PHP sturen. Die kan dan via de mail () functie de boel verzenden.

Reageren