Beste php'ers,
Je ziet vaak op websites dat er van die facetfilters aan de linkerkant staan (die checkboxen met categorieen die je kan selecteren). Hiernaast staat dan altijd het aantal resultaten dat je krijgt als je dat boxje aanvinkt. Nu heb ik de facetfilters kunnen maken en dat is geen probleem, ik zou alleen graag willen weten hoe ik dan het aantal resultaten ernaast krijg? Ik neem aan dat ik niet voor elke checkbox een aparte query moet uitvoeren (dit is wel mijn eerste gedachte maar lijkt me zo inefficient).

Is hier een bepaalde methodiek voor? Ik heb al een geprobeerd te googlen maar krijg niet echt goede resultaten.

Ik hoef niet per se het antwoord uitgespeld te krijgen zou alleen graag de goede richting worden opgestuurd (misschien heeft zo'n telmethodiek wel een naam?) want ik heb geen idee waar ik naar moet zoeken.

(Ik weet trouwens dat er paketten zijn die een hele zoekmachine voor je kunnen genereren maar zou het graag een keer zelf willen maken als oefening)

Alvast bedankt.
Ik denk dat je dan het beste een select-query kunt uitvoeren met daarin een count voor de facetfilters:

select categrorie_omschrijving, count(categorie_omschrijving) 
from categorie left join artikel on artikel.artikel_categorie_id = categorie.categorie_id
group by categorie_omschrijving

de query kun je verder met where statements verder verfijnen indien nodig.

Reageren