Ik had een wat oudere site draaien die hoognodig aan vernieuwing toe was dus een Gentoo Linux opnieuw opbouwd + lamp, grof het idee/geraamte voor de nieuwe lay out opgezet aan het php verhaal begint & dan tot de conclusie komt dat je zowat elke belangrijke extensie vergeten bent door de melding;"Called function not defined"? Aargh, volgende keer de documentatie maar wat beter lezen, wat een verschrikkelijke blunder.
Voor een server, waarom niet arch linux? Das het meest kale systeem wat je kan vinden. Ja het is wat lastiger om te configureren als je niet erg bekend ben hoe Linux in elkaar zit maar voor de rest is het een prachtig systeem, vooral voor servers.
De gekozen distributie is een keuze die geheel aan jezelf is, al zou ik geen distro kiezen die desktop oriented is (lees: Ubuntu). Enige suggesties over wat verder "beter" is slaat nergens op: dat is aan de gebruiker zelf.
@Ben van Velzen: ubuntu is niet per definitie een desktop, daarmee doe je dus ubuntu echt tekort.
De keuze van een distributie kan ook best op basis van ervaring geadviseerd worden toch? Uiteraard is de keuze vrij maar een advies op basis van ervaring is nooit weg. CentOS, Debian en Ubuntu zijn bijvoorbeeld uitstekende distributies voor server configuratie. ikzelf draai thuis CentOS XEN virtuals op een oude zware pc, Debian op een raspberry en dat alles op een 120Mbit ziggo draadje.
Ubuntu is in alle opzichten gericht op Desktop, dat zie je aan de package dependencies. Ik wil helemaal geen X installeren op een server, het is immers een server. Daar komt bij dat Ubuntu een derivaat is, wat maar gedeeltelijk zelfstandig ontwikkeld wordt: core packages komen uit Debian en zijn niet altijd up to date met de Debian repositories.
Ik zie hier veel distro's voor bij komen die ik al geprobeerd heb maar die hadden net niet wat ik zocht.
Ben van mening dat een windowmanager + xserver eigenlijk niet nodig is maar dan kom je als snel in de Linux From Scratch hoek uit ofwel Arch, Lunar, Gentoo & Sourcemage.
Lunar & Sourcemage vallen dan al af omdat het geheel niet onderhouden wordt.
Blijven er over Arch & Gentoo, ze lijken erg veel op elkaar maar er zit een miniem verschil in de opbouw van beide distro's.
Dit verschil zit hem in de zogenaamde packageslots waardoor je meerdere php versies naast elkaar kunt draaien.
Of gewoon een gangbare distro als CentOS of Debian. Deze zijn by default zonder window manager. Deze kun je uiteraard later wel installeren.
Voor servers wordt bij mijn weten in de meeste gevallen voor Debian, Redhat of CentOS gekozen, omdat de support hiervoor het breedst is. Verschillende BSD varianten zie je uiteraard ook, vooral in database servers. Het gebruik van Arch of Gentoo komt in verhouding maar weinig voor.