Mijn korte vraag is: hoe "verwerk" je een variabele where clause in een bindparam constructie.
Iets langere variant:
Heb een variabele $whereclause, waarin een deel van de where clause dynamisch wordt opgebouwd. Afhankelijk van keuzes op het scherm worden daar delen aan toegevoegd dus de ( uiteindelijke ) variabele kan er als volgt uit gaan zien: $whereclause = ' and naam = "Pietje" and plaats = "Amsterdam"'.
Deze dynamische where clause komt achter een vaste where clause waarvan de waarde overigens wél variabel is.
In al mijn naïviteit bouwde ik de query string ( ongeveer ) als volgt "select naam, plaats from tabel where land = :value1 :value2", gevolgd door de lijst van variabelen, waarbij :value2 dus vervangen moest worden door $whereclause. Helaas bleek dit niet te werken, vandaar bovenstaande vraag.
Wellicht ten overvloede: heb dus een functie waaraan de query én de van toepassing zijnde variabelen worden doorgegeven en in deze functie vindt dan de feitelijke bindparam plaats ( bindParam(':value1', $value1, PDO::PARAM_STR etc.)
Gerard
1.432 views