Momenteel ben ik van plan een directadmin lifetime licentie aan te schaffen. Omdat mijn huidige ISP alleen per maand aanbied, heb ik besloten om dit via directadmin zelf aan te schaffen.
Nu gaat het hier om een zakelijke aankoop van $299 die per paypal betaald gaat worden. Nu heb ik 0 ervaring met zakelijke inkopen buiten de EU, en hoop dat iemand mij hiermee kan helpen. Kan ik BTW terug vragen van de $299? Hoe doe ik dat?
Alvast bedankt!!
(Even ter verduidelijking, het gaat hier dus niet om een import van goederen. Het gaat hier om het bestellen van een online software pakket.)
Het lijkt me dat als het bedrag in dollars staat, er ook geen btw van toepassing is. In de VS moet je doorgaans Salestax betalen die afhankelijk is van de staat (Texas, Ohio etc) waarin je woont.
Als Europeaan is dat niet van toepassing.
En dan is $299 dus ook het bedrag dat je kwijt bent. Wel kun je het aftrekken van de inkomsten.
Koop je (zakelijk) in een ander Europees land, dan geef je je btw-nummer op, en vervalt de btw direct.
Maar Koen's oplossing is waarschijnlijk slimmer....
Dan hoor je een factuur te ontvangen zonder btw, omdat de dienst is belast in Nederland. Vervolgens geef je daarom zelf 21% btw aan, maar mag je die in dezelfde aangifte omzetbelasting weer aftrekken als voorbelasting. Met andere woorden: je doet wel aangifte van de btw, maar betaalt per saldo niets.
Het antwoord kun je vinden met de rekenhulp Diensten in en uit het buitenland van de Belastingdienst. (Het lijkt misschien onlogisch, maar softwaredownloads en softwarelicenties zijn geen producten, maar elektronische diensten.)
De aanschafkosten exclusief btw zijn verder inderdaad gewoon bedrijfskosten.