nog enkele termen:
zoekmachine vriendelijke URLs (SEO betekent al Search Engine Optimization, "seo friendly urls" lijkt mij dus een beetje dubbelop)
clean URLs
(en het proces wordt meestal) URL rewriting (genoemd)
Ik ben ondertussen al weer (iets) wijzer.
Nu vraag ik mijzelf alleen af: Voegt het, behalve seo/clean url, iets doe of ga je door dit te gebruiken misschien zaken (onnodig) moeilijker maken?
Ik heb het niet nodig qua seo. Maar verdiep me er gewoon in om te zien welke mogelijkheden er allemaal zijn. Er zijn immers meer wegen die naar Rome leiden.
Zo vraag ik me ook af of de clean url methode niet meer resource vraagt dan de niet clean url methode.
Het kost alleen merkbaar meer resources als je handmatig elke URL gaat mappen in .htaccess en je daardoor enkele duizenden regels krijgt. Anders is het geen probleem.
Nota bene: mod_rewrite en .htaccess zijn voorzieningen van het webservertype Apache, afhankelijk van jouw hosting / testomgeving kan de beschikbaarheid van deze functionaliteit dus verkeren (en mogelijk moet je nog het een en ander configureren dus zelfs als je Apache gebruikt wil dit niet zeggen dat dit altijd out-of-the-box werkt).
Er zijn tegenwoordig meer smaken dan enkel Apache.