Ik wil in php graag een scriptje maken die bepaalde woorden vervangt door een link.
Bijvoorbeeld "test" wordt dan "<a href="test.php">test</a>", "test 2" wordt dan <a href="anderelink.php">andere link</a>", etc.
Ik heb al even gezocht en kwam de preg_replace functie tegen maar ik begreep dat deze vanaf php 5.5 of hoger niet goed meer ondersteund wordt. Mijn hosting gaat binnenkort naar php 7. Hoe kan ik het beste zo'n script in php maken?
Kun je ook vertellen op wat voor teksten je deze functionaliteit wilt gaan toepassen, wat deze "bepaalde woorden" zijn en wat je hier uiteindelijk mee wilt bereiken?
Zo vervang je in je voorbeeld "test 2" door (de leesbare tekst) "andere link" (in de vorm van een hyperlink). Zijn deze woorden dus speciaal en hebben ze verder geen betekenis in de lopende tekst want anders verander je hiermee wellicht ook de betekenis van een zin...
Wil je bijvoorbeeld soortgelijke functionaliteit zoals op dit forum zodat gebruikers dus indirect deels de beschikking krijgen over een pseudo-HTML taal (in de volksmond ook wel "UBB code" genoemd)? Wat wil je hier uiteindelijk mee kunnen (doen)? De oorspronkelijke omschrijving is (veel) te vaag.
Het resultaat is dus ook HTML, en geen plaintext als ik het goed begrijp.
Het doel is om een lijst met woorden op een website over te zetten in een link om een spinneweb-structuur te creëren op de site. Dit ter bevordering van de SEO. Dit dan wel zonder dat ik iedere pagina door moet om links te maken. En het resultaat is inderdaad een HTML output.
Ik ben nog niet zo heel handig met php maar ik denk dat ik een aardig eindje kom zo.
Ik weet niet of het schrijven van content + het aanbrengen van andere voorzieningen enkel en alleen voor zoekmachines gaat werken. Daarnaast heb je ook surfend publiek die binnen 2 tellen afhaakt als deze door zo'n reclamefolder heen moeten ploeteren.
Je kunt dit ook hand in hand laten gaan he: stel gebalanceerde teksten op die leuk worden gevonden door zoekmachines maar die ook (en voornamelijk) informatief en onderhoudend zijn voor menselijke gebruikers. Dit is dan wel wat meer moeite maar waarschijnlijk heb je hier op langere termijn meer profijt van.
Het schrijven van teksten met als voornaamste insteek zoekmachines bedienen lijkt mij de verkeerde insteek.
Het gaat hier om bestaande teksten op bestaande pagina's. Alleen is de interne structuur tussen de pagina's een zootje (lees: zo goed als afwezig...). Ik had dus gedacht om een dergelijk script er in te plaatsen zodat ik niet alle pagina's individueel aan hoef te passen maar ik krijg niet de indruk dat dat echt mogelijk is.
Aangezien het statische tekst is, zou ik dat gewoon handmatig doen.
Dan kost het je eenmalig een half uurtje werk (ctrl + f gaat echt wel snel) en is het gewoon altijd goed, hoef je je geen zorgen te maken om php-code die wellicht bij een update niet meer werkt en kan je altijd de tekst gewoon verhuizen/kopieren/aanpassen etc.