A. In httpd.conf (aanpasbaar vanuit het XAMPP Control Panel) kan je de 'DocumentRoot' aanpassen.
Ikzelf heb deze bijv. deze waarde staan:
DocumentRoot "D:/Webdev"
B. Je webserver en de rest van XAMPP staat toch op drive M. Als je deze drive verwijderd, dan werkt XAMPP natuurlijk niet meer. Zonder server kan je immers niks serveren.
Ik zou ook (min of meer) doen wat Ariën beschrijft: de XAMPP applicatie zelf kan prima op de systeemschijf / installatieschijf blijven staan, maar alle "content" zou ik hiervan gescheiden houden.
De DocumentRoot heeft volgens mij alleen betrekking op de code van een website, je database(s) staan nog steeds ergens in je bin directory (als XAMPP enigszins op WAMP lijkt).
Zowel je code als je database kun je helemaal "losweken" van de installatie-locatie wat zekere voordelen heeft.
Ik ken weinig programma's die blijven werken indien je die na installatie knipt en ergens anders plakt. Het besturingssysteem registreert waarschijnlijk allerlei (interne) paden en dergelijke, daarnaast verplaatst je de applicatie zelf niet via de gebaande paden.
Daarbij, het is waarschijnlijk niet XAMPP die een hoop ruimte beslaat maar de websites + databases, dus als je die alleen op een andere locatie neerzet (wat met enige handmatige configuratie wel te bereiken valt) dan is je doel toch ook bereikt?
EDIT: en voordat je aan een dergelijke operatie begint: maak eerst een (of meer) BACKUP(S).