Beste,

ik heb een index.php pagina gemaakt om in te loggen en een login.php pagina om de link te leggen naar de database, wanneer gebruiker+wachtwoord bekend is opent zich menu.php. Nu wil de gebruikersnaam meenemen, hoe doe ik dit. De variabele is $user op login.php en de index.php is het username
Je kan het beste vanaf het moment dat iemand ingelogd is, de gegevens van dit ingelogd lid opslaan in een aparte variabele.

<?php
$userdata = mysqli_fetch_assoc($result);

//om te tonen
echo $userdata['username'];
?>
Waarschijnlijk wil je deze over meerdere page-accesses onthouden. Je zou hierbij gebruik kunnen maken van sessies, wat meestal de de facto standaard oplossing is voor dit soort functionaliteit.

Daarbij hoef je eigenlijk enkel een user-id onthouden, de rest is afleidbare informatie (kun je opvragen in je database aan de hand van het onthouden user-id).

Er zijn zowel voor- als nadelen voor het opslaan van andere informatie in je sessie in tegenstelling tot het ophalen van al deze (extra) informatie.

Op het moment dat je je gaat bezig houden met dit soort onderwerpen is het wel belangrijk dat je een gedegen kennis hiervan hebt, omdat dit als snel met beveiliging en persoonlijke informatie te maken heeft.
Klopt, enige wat in de sessie hoeft te staan is de userid

edit:

Waar maak je deze sessie...ben nu al een tijdje aan het klooien met session_start() maar geen idee hoe of wat
Ergens voordat je output produceert. session_start() gebruik je zowel om een nieuwe sessie te starten alsook om deze voort te zetten.
Mij is altijd geadviseerd om session_start helemaal bovenaan het script te zetten. Voordeel is dat er dan, normaal gesproken, geen output is geproduceerd (zoals Thomas al aangeeft).

Reageren