Ik heb een werkend contactformulier; na invulling van het formulier en het versturen hiervan komt de bezoeker op een bedankt pagina; ik zou graag weten hoe ik het aanpak om na het bedanken de bezoeker terug te laten keren naar de vorige pagina of liefst naar de startpagina van de website (dus niet via browser).

Misschien handig om de relevante code te tonen?
Voor het teruggaan naar de pagina die je bezocht voor het contactformulier:

Zorg dat je het onthoudt: onthoud de REQUEST_URI voor wanneer je als eerste op de contactpagina komt. Niet alle browsers vullen deze even trouw in volgens mij.

of

Zorg in eerste instantie dat dit probleem niet ontstaat: zet je contactformulier in een (inline) popup, zodat je nooit wegnavigeert van de huidige pagina.

Voor het terugkeren naar de startpagina: maak een link op de bedankpagina, of een automatische redirect na X seconden?

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met "dus niet via browser"? Bedoel je hiermee via de forward / backward knop van je browser waarbij je terugbladert in je geschiedenis? Is dit om een onderliggend probleem te omzeilen waarbij de contactinformatie nogmaal verstuurd wordt? Als dat hetgeen is wat aan de hand is, dan moet je dat probleem oplossen, maar niet verhullen via allerlei toeters en bellen. Zorg er gewoon voor dat de verwerking van je formulier in een aparte actie zit waarna je direct wordt doorverwezen. Naar de bedankpagina indien de informatie correct en volledig was en daarmee verwerkt kon worden, en terug naar de invoerpagina als de invoer onvolledig of fout was.

Het lijkt mij onverstandig voort te borduren op een fout ontwerp.
// MSG_THANKS_PAGE is the default page that's displayed if the
// submission is successful
// Parameters: none
$aMessages[MSG_THANKS_PAGE] = 'BEDANKT! Wij hebben Uw aan- of afmelding ontvangen.';
Waar wordt $aMessages[MSG_THANKS_PAGE] in je code gebruikt? Als de bouw van de code goed is, moet dit werken:

header('Location:http://www.site.nl/bedankt.php';);

Reageren