Hey allemaal,

Als ik de (online) woordenboeken er op na sla, dan zit er een overlap tussen de woorden "onderzoeken" en "analyseren".

Ik vraag me af of beide woorden exact hetzelfde betekenen.

Stel je wilt bijvoorbeeld aan de hand van Google Analytics de traffic naar je website bestuderen. Ben je dan bezig met 'traffic onderzoeken' of 'traffic analyseren'?

Zit daar een wezenlijk verschil in? Als je iets analyseert, ben je dan onderzoek aan het doen. En omgekeerd, als je iets onderzoekt ben je dan aan het analyseren?
Thanks Ivo ... maar dan is het dus wel nog steeds onderzoeken?

Dus data analyseren is een vorm van onderzoek doen?
Analyseren en onderzoeken hebben een flinke overlap. Maar ieder ook een stukje betekenis die niet overlapt. Als je iets analyseert, dan onderzoek je alle details van dat iets en dat gaat dieper dan slechts iets onderzoeken. Maar je kan ook onderzoek doen naar iets dat mogelijk helemaal niet bestaat. Iets dat niet bestaat kan je niet analyseren, maar je kan er wel onderzoek naar doen. Laat ik zeggen een hypothese kan je onderzoeken, maar niet analyseren.
@tortuga: ah ja, daar zit wat in inderdaad :-)

Maar stel nu dat ik de bezigheid "analyseren van traffic" in een categorie wil opslaan, zou het dan 'gerechtvaardigd' zijn om daar een aparte categorie 'data analyseren' voor aan te maken? Of zou het onder de categorie 'onderzoek doen' vallen vraag ik me af. Anders gezegd, gaat 'data analyseren' verder dan 'onderzoek doen'?

Of misschien moet ik de vraag nog even wat anders stellen ... stel ik zit in Google Analytics te bekijken waar mijn hits vandaan komen en hoe vaak er op welke link is geklikt enz. Ben ik op dat moment 'onderzoek aan het doen' of ben ik 'data aan het analyseren'?
Volgens mij ben je dan data aan het analyseren. De data bestaat en jij gaat die beschouwen.
Je zou kunnen zeggen dat Google Analytics zelf het onderzoek doet: Zijn er hits en waar komen die vandaan?

Nog makkelijker: Onderzoeken is data verzamelen. Analyseren is de verzamelde data onderzoeken.
Wat je dan in Google Analytics doet, zou ik eerder nog inventariseren noemen dan 'onderzoeken' of 'analyseren'.

Aan serieus onderzoek mag je bepaalde methodologische en statistische eisen stellen, maar in Google Analytics zul je tevergeefs zoeken naar zoiets fundamenteel wezenlijks als een betrouwbaarheidsinterval. (Ja, ik heb het niet zo op Google Analytics, omdat ik vaak zie dat site-eigenaren en webmasters verkeerde conclusies verbinden aan wat groene en rode pijltjes die de helft van de tijd niet eens met significante cijfers zijn onderbouwd.)
Ozzie PHP op 29/12/2015 15:44:55
Of misschien moet ik de vraag nog even wat anders stellen ... stel ik zit in Google Analytics te bekijken waar mijn hits vandaan komen en hoe vaak er op welke link is geklikt enz. Ben ik op dat moment 'onderzoek aan het doen' of ben ik 'data aan het analyseren'?

Dan ben je statistieken aan het raadplegen :). Meestal zijn de rapportages wel in lijn met de informatie die je zoekt ("welke pagina's zijn het meest bezocht" ofzo), en anders kun je waarschijnlijk wel een nieuwe vraag stellen aan de data middels een nieuwe rapportage.

Tortuga web op 29/12/2015 15:57:50
Nog makkelijker: Onderzoeken is data verzamelen. Analyseren is de verzamelde data onderzoeken.

Dit ongeveer. Metafoor: je zoekt met je metaaldetector het strand af. Het zoeken + verzamelen van voorwerpen is onderzoek, het later in je encyclopedie opzoeken uit welke periode een gevonden munt is is analyse. O.i.d.
Onderzoeken als 'data verzamelen' en analyseren als 'verzamelde data onderzoeken' lijkt me inderdaad wel een goeie! Thanks allemaal.

Reageren