Zie graag onderstaand voorbeeld, is er een manier om dit korter schrijven dan met 3 keer "$aArray['test'][$vValue]"?
Om redenen die niet zijn opgenomen in dit voorbeeld is hier een multidimensionale-array nodig, vandaar nu de 'test'-key.
N.b.: Ik ben me bewust van simpele functies als bijvoorbeeld count() en het gaat vanzelfsprekend niet om het opzoeken van het aantal keer dat 'a' voorkomt in $aVoorbeeld, dat zou een andere vraag zijn, het gaat mij om het korter schrijven van de regel waarop de key's worden aangemaakt zonder een Notice te krijgen dat de key niet bestaat (wanneer je bijvoorbeeld "$aArray['test'][$vValue]++;" of "$aArray['test'][$vValue] += 1;" zou doen:
Blijkbaar is het op een bepaalde manier relevant dat je alles groepeert op key, zodat je daarna makkelijk(er) kunt gaan tellen. Waarom zou je datastructuur dit dan niet reflecteren?
Daarnaast zoek je enkel naar een "kortste oplossing" voor dit specifieke probleem, maar hoe gebruik je deze data verder? Dit zou moeten bepalen hoe je datastructuur er uit ziet, zodat je hier -in het algemeen- makkelijk mee kunt werken.
Wat is er op tegen om een probleem op te splitsen in deelproblemen, die mogelijk ook andere zaken gelijk tacklen (zoals het opzetten van een datastructuur die makkelijker is in het gebruik), in plaats van enkel een ad hoc oplossing te schrijven die enkel geschikt is voor een direct probleem?