Na een lange weg met BASIC, assembleertaal en C/C++ werk ik alweer jaren met PHP.
PHP is zoals elke taal niet ideaal, ik loop regelmatig tegen dingen aan die ik graag zou willen zien als dingetjes: niet zo heel belangrijk en wel weer te fixen.
Maar zonet liep ik tegen een soort site aan waarvan ik in m'n achterhoofd wel van het bestaan wist:
Ik vind mezelf een redelijk doorgewinterde PHP-er, maar het lezen van die pagina doet toch wel pijn, omdat veel voorbeelden wel bekend overkomen.
Vooral het alternatief om CGIC te gaan gebruiken spreekt aan; gewoon fijn C schrijven. Want de low-level API's waar PHP gebruik van maakt zijn natuurlijk ook beschikbaar in C.
De vraag die ik zou willen stellen is; wanneer ben je beter af? In PHP en met een alternatief als CGIC?
Veel voorbeelden komen bekend over, maar andere zijn weer onterecht, of komen ook terug in andere loosely typed talen. Het gebruik van een taal is een keuze die je maakt, in het geval van PHP vooral omdat je veel sneller iets uit de grond kan stampen dan met C. Wanneer ik iets lees over CGIC denk ik aan:
2000 BCE: Here, eat this root.
1000 AD: That root is heathen. Here, say this prayer.
1850 AD: That prayer is superstition. Here, drink this potion.
1940 AD: That potion is snake oil. Here, swallow this pill.
1985 AD: That pill is ineffective. Here, take this antibiotic.
2011 AD: That antibiotic is artificial. Here, eat this root.
?
Onbekende gebruiker
28-04-2016 15:00
Het is inderdaad waar dat C een steilere leercurve heeft dan PHP. Het stuk is ook wat gedateerd, uit 2012, en lijkt bijna op een opiniestuk. Ik kwam het tegen op http://technoboy10.tk/after-scratch.html, maar of het gras aan de andere zijde (vb. Node.js of Python) groener is zou ik moeten uitproberen. Een van mijn grotere ergernissen van PHP is dat het loose typed is, net als JavaScript. Lijkt Python in eerste oogopslag veel meer op PHP dan JS. Voor Python geldt ook dat je er sneller mee ontwikkelt dan C(++).
Het volgende is niet persoonlijk bedoeld, maar meer naar de auteur van dat artikel:
Als je PHP niet (meer) leuk vindt ga je toch gewoon iets anders doen? JAVA, een dotnet-taal, python. Verdien je wss nog meer ook.
Of je springt op de bandwagon en zwelgt lekker mee in iemands onvrede, lekker constructief :). Misschien heeft de auteur wel een terecht punt op sommige plaatsen, maar dit neigt naar anti-PHP zealotry.
?
Onbekende gebruiker
28-04-2016 17:43
Ik moest zonet toch even bijkomen van zoveel gezever in die artikelen over wat er allemaal slecht zou zijn aan PHP. Die dingen zijn me een doorn in het oog omdat ik zoals zovelen elegantie in code nastreef.
Hoewel veel van de genoemde punten waar zijn, is het ook waar dat PHP goed is in wat het doet, je kunt er snel een goed werkend programma mee schrijven. Al blijft het een sport om een echt goed programma te schrijven, wat in elke taal geldt.
En PHP is alom vertegenwoordigd, ook dat is een enorme kwaliteit.
Even was ik nog bang voor beveiliging vanwege de genoemde target practice op PHP, aan de andere kan wordt PHP ook gewoon onderhouden.
Voorlopig ben ik nog niet weg bij PHP.