hallo allemaal,

ik wil graag een kleine webshop maken, voor game currency verkoop. nu kan ik hier genoeg kant en klare pakketten voornemen, maar leer ik daar niks van.

dit is de database die ik tot nu toe heb opgezet.

Zoals opvalt, heb ik geen aparte klant tabel hier, twijfel of ik voornaam en achternaam nog in 1 aparte klanten tabel gooi, maar gebruikers volstaat.

nu vroeg ik me af hebben jullie aan de hand van deze database nog tips? belangrijke dingen die ik over het hoofd zie?

ook zit ik met het volgende. aangezien het voornamelijk op game currency/credits gaat. hoe ik dit bij hou met in en verkoop? ik wil in de toekomst als de webshop zelf af is namelijk alles digitaal bijhouden, winst per dag,maand/jaar btw ect.

nu kan ik prima de inkoop bijhouden in de tabel inkoop. en de verkoop uit de orders halen, maar nooit bijvoorbeeld de precieze winst per bijvoorbeeld order of dag bijhouden. aangezien ik op 1dag bijvoorbeeld 100 credits voor verschillende prijzen inkoop. en in de komende dagen voor verschillende prijzen verkoop.
is hier in goede oplossing voor om dit toch bij te kunnen houden?

en wat is normaal qua btw? btw ex of inc bijhouden in de database?

ik hoor jullie suggesties en tips graag
Probeer het eerst eens op te lossen ongeacht het aantal queries.

Begin voorraad met prijs.
Beetje erbij
Wat is het resultaat.
Beetje eraf.
Wat is het resultaat.

Lineair.

Klinkt niet briljant, maar dat ben ik ook niet.
Dat is de strekking inderdaad, en helaas kun je dat in MySQL waarschijnlijk niet in 1 query doen. Eventueel met wat gegoochel met temporary tabel wel overigens. Het laatste systeem dat ik hiervoor gebouwd heb ging door tot op factuurniveau, waardoor je gewoon elke dag inkoop- en verkoopfacturen tegen elkaar weg kon strepen. Immers; je totaalbedrag is je uitgave van die dag en de verkoop van die dag: wanneer ik vandaag voor 1000 euro voorraad inkoop (en betaal) en voor 1500 euro verkoop dan is mijn resultaat 500 euro. De inkoop van vandaag heeft dan geen invloed meer op het resultaat van morgen. Maar dat is een kwestie van hoe je je resultaten ziet en dus of je je item pas als ingekocht ziet als deze verkocht wordt of op het moment van inkoop.
Ben van Velzen op 24/08/2016 16:08:25

Dat is de strekking inderdaad, en helaas kun je dat in MySQL waarschijnlijk niet in 1 query doen. Eventueel met wat gegoochel met temporary tabel wel overigens. Het laatste systeem dat ik hiervoor gebouwd heb ging door tot op factuurniveau, waardoor je gewoon elke dag inkoop- en verkoopfacturen tegen elkaar weg kon strepen. Immers; je totaalbedrag is je uitgave van die dag en de verkoop van die dag: wanneer ik vandaag voor 1000 euro voorraad inkoop (en betaal) en voor 1500 euro verkoop dan is mijn resultaat 500 euro. De inkoop van vandaag heeft dan geen invloed meer op het resultaat van morgen. Maar dat is een kwestie van hoe je je resultaten ziet en dus of je je item pas als ingekocht ziet als deze verkocht wordt of op het moment van inkoop.

Maar op deze manier, hou je de winst per dag alleen bij? ik zou graag ook nog de winst per order willen terughalen. en het kan best zijn dat ik op maandag genoeg inkoop voor de hele week, ook dan zou ik de winst per order/dag ect willen kunnen terughalen. maar zoals eerder aangegeven kan het ook zijn dat ik inderdaad elke dag inkoop/verkoop voor variabel prijzen per dag.

volgens mij word het vrij lastig, om in dat geval winst per order te kunnen berekenen?

Het is ook niet eenvoudig om dat te doen, maar het kan wel. Het is alleen wat werk om de juiste gegevens naast elkaar te zetten. Met wat materialisatie kan er een hoop vereenvoudigd worden. Uiteraard is het ook zo dat winst per order niet realistisch is, ook omdat er meer bij komt kijken dan alleen inkoop en verkoop. Omzet per order is dan logischer, en een totaalbalans per dag komt daar ook bij kijken.

Reageren