Vanochtend is de stekker getrokken uit het populaire discussieplatform NUjij. Voor degenen die het niet kennen, NUjij was een platform waarop je zelf nieuwsberichten kon (door)plaatsen en waarop je met anderen over deze nieuwsberichten kon discussiƫren. Het was (waarschijnlijk) het grootste discussieplatform van Nederland.
Toch heeft Sanoma (de moedermaatschappij) besloten om de stekker eruit te trekken. Je kunt nu niet meer discussiƫren en reageren, maar je bent nog wel 'goed genoeg' om content te sturen naar de redactie, zoals foto's (bijv. bij een grote brand) en je mag spelfouten doorgeven. Sanoma/NU noemt dit NUjij 2.0.
Wat ik er van vind? Ik denk dat het de grootste blunder ooit is op strategisch vlak. Nu.nl was populair vanwege de mogelijkheid om te kunnen reageren via nujij.nl en nu deze laatste is verdwenen, is het maar de vraag of nu.nl voldoende potentieel heeft om nog te blijven voortbestaan.
Gebruikers van nujij.nl hadden de afgelopen dagen massaal hun ongenoegen geuit, maar desondanks is NUjij toch gestopt. In de PlayStore geven vele tientallen mensen inmiddels aan dat ze de NU app al van hun telefoon hebben verwijderd als gevolg van het verdwijnen van NUjij.
Wat vind jij? Slimme zet, of grootste blunder ooit?
Je kunt dat pas beoordelen als je baten tegen lasten afzet. Zo'n platform in de lucht houden kost natuurlijk veel mensen en middelen; alleen al voor het wegjorissen van user-contributed crap heb je drie fulltime Jorissen nodig. ;-)
De Android-app is sowieso een drama vergeleken met die van bijvoorbeeld CNN en de BBC, dus er is nog volop ruimte voor tal van andere verbeteringen.
Ondanks de kosten van die 3 Jorissen (zouden het er echt zoveel zijn?) vraag ik me toch af of het slim is. Als ik nu kijk hoeveel mensen niks meer met NU te maken willen hebben ... aiiiii Da's echt niet goed voor je imago.
Er ontstaan nu ook al een aantal klonen van NUjij die in het gat proberen te springen. Ben benieuwd wat/of daar iets uitkomt wat standhoudt.
Wat ik er van vind? Eerst maar even een beetje off-topic waarde oordeel: Als ik nu.nl al las en zo en en dan eens doorklikte op de nu-jij dan kwam ik vaak op oeverloze laag-intelligente discussies en gescheld. De moderators waren mijns inziens ook laag-intelligent want het "verwijderd door redactie" werd te kust en te keur toegepast, zo klaagde men. De moderators verwijderden bijvoorbeeld ook serieuze opmerkingen waarin het woord "zionisten" of "zionisme" voorkwam. De moderators kenden waarschijnlijk deze woorden niet niet en namen dan maar aan dat het scheldwoorden zijn. Er is/was op nu.nl een enorm hoog Wilders en pensionado's gehalte. Ik vind het dus een bagger forum. Wellicht gaan die nu naar "Wat U zegt" van de Telegraaf.
Anderzijds vrees ik wel dat Sanoma een heleboel reclame counts gaat missen maar wellicht weegt dat op tegen het salaris voor 7x24 moderatie waar 3fte en dus minimaal 5 mensen voor nodig zijn. Hierin heeft Ward een belangrijk punt! Overigens zeurde bij mij nu.nl zo nu en dan over addblock maar dat is ook bij elke site makkelijk uit te schakelen door de eerste .js, toe te staan in addblock.
"Wat U zegt" ken ik niet ... maar als het van de Telegraaf is zal het wel behoorlijk 'gekleurd' zijn lijkt me.
>> 7x24 moderatie
Volgens mij was dat er niet hoor ... volgens mij werd er tot een uur of 12 's nachts gemodereerd, maar de wijze waarop liet zeker te wensen over. Er waren zeker ook discussies die niet vloeiend liepen en waar mensen niet even vriendelijk tegen elkaar waren, maar toch vind ik het wel jammer dat het weg is. Ik vond het vaak leuker om reacties te lezen op een gebeurtenis, dan de gebeurtenis zelf. En dat aspect valt nu weg ... en voor zover ik weet is er geen vergelijkbaar platform van die omvang.