Deze methode komt uit een class die ik heb geschreven voor een EAN-13. Een EAN-13 heeft nog een handige eigenschap waarvoor ik een methode wil toevoegen: als 1 cijfer onjuist is (bijvoorbeeld door een tikfout), kun je met 100% zekerheid het juiste EAN-nummer bepalen.
En nu ook weer ná iedere variant een controle uitvoeren. En dit doe je dan net zo lang totdat de controle slaagt. Maar dit werkt alleen als er maar 1 fout in zit. Als je pech hebt, dan ben je dus 130 controles aan het uitvoeren zonder resultaat.
Dank je Ozzie. Die iteratie had ik al in gedachten, als plan B. Ik vermoed namelijk dat het ook met een formule kan — alleen welke?
>> Het nadeel lijkt me dat er ook 2 tikfouten in kunnen staan.
Dat staat ook op de verlanglijst, maar is een andere vraag. Je kunt bij een EAN-13 namelijk met 90% zekerheid het juiste nummer terugvinden als twee cijfers van positie zijn verwisseld. (Dat wil ik uiteindelijk ook inbouwen, omdat dit een veelvoorkomend type invoerfout is.) Het verschil is dat ik met 100% zekerheid in het eerste geval beter uit de voeten kan dan met 90%.
als 1 cijfer onjuist is (bijvoorbeeld door een tikfout), kun je met 100% zekerheid het juiste EAN-nummer bepalen.
Heb je ook een bewijs dat een fout EAN-nummer met één tikfout ook maximaal één correct EAN-nummer oplevert (oftewel: is het direct/ondubbelzinnig duidelijk welk cijfer fout was)? Of brei je iets incorrects recht naar een willekeurig EAN-nummer?
Als je een tegenvoorbeeld kunt vinden waarbij je een fout EAN-nummer hebt waarbij je een ander cijfer dan de tikfout corrigeert zodanig dat dit een (ander) geldig EAN-nummer oplevert kun je dit idee laten varen :).
Of bedien je van een simpelere strategie: fout is fout.
als 1 cijfer onjuist is (bijvoorbeeld door een tikfout), kun je met 100% zekerheid het juiste EAN-nummer bepalen.
Heb je ook een bewijs dat een fout EAN-nummer met één tikfout ook maximaal één correct EAN-nummer oplevert (oftewel: is het direct/ondubbelzinnig duidelijk welk cijfer fout was)? Of brei je iets incorrects recht naar een willekeurig EAN-nummer?
In particular, since the weights are relatively prime to 10, the EAN-13 system will detect all single digit errors. It also recognizes 90% of transposition errors (all cases, where the difference between adjacent digits is not 5).
Ik wil niet de wijsneus uit gaan hangen, maar betekent bovenstaande quote niet dat je "single digit errors" met 100% zekerheid kan detecteren? M.a.w. dat 1 en 3 relatief priem zijn met 10 impliceert alleen dat de checksum nooit correct zal zijn als de barcode incorrect is. Volgens mij bestaat er geen "handige" formule om een incorrecte EAN code om te toveren in een correcte EAN code.
Ik wil niet de wijsneus uit gaan hangen, maar betekent bovenstaande quote niet dat je "single digit errors" met 100% zekerheid kan detecteren?
Dat was ook het eerste dat ik dacht toen ik Wards bericht las. ;-)
Volgens mij kun je in het geval van een single digit error elk van de 13 digits (dus ook het controlegetal) dusdanig manipuleren dat je een correct EAN krijgt. En zelfs als die uitspraak niet zou kloppen, dan zijn er in ieder geval minimaal 2 mogelijkheden om het EAN kloppend te krijgen: het corrigeren van de foute digit en het corrigeren van het controlegetal.
Om erachter te kunnen komen welk van de digits verkeerd is ingetikt, zou je m.i. minimaal twee controlegetallen moeten hebben die elk op een andere manier worden berekend.
Ik wil niet de wijsneus uit gaan hangen, maar betekent bovenstaande quote niet dat je "single digit errors" met 100% zekerheid kan detecteren?
Dat is héél scherp opgemerkt, dank je wel!
Het is bovendien logisch om een andere reden: als een EAN ongeldig is, kun je niet zien hoeveel invoerfouten er zijn gemaakt. Een gebruiker (of scanner) kan één cijfer maar ook meerdere cijfers verkeerd hebben. Probeer je die invoerfout te herstellen, dan krijg je inderdaad altijd een lijst met veel geldige alternatieven. (Wel kun je dan op basis van de overeenkomsten/verschillen daar nog een kans aan hangen die sommige alternatieven waarschijnlijker maakt dan andere, maar dan nog biedt dat weinig zekerheid.)