Hallo iedereen.

Ik ben net nieuw in de wereld van PHP. Ik heb een contact formulier gemaakt in HTML CSS maar ik heb geen idee hoe ik deze werkend moet krijgen met PHP
Kan iemand mij hierbij helpen?

Hieronder de HTML Code

<div id="form-main">
  <h3>Neem direct contact op</h3>
  <div id="form-div">
    <form  class="form" id="form1">

<p class="name">
        <input name="name" type="text" class="validate[required,custom[onlyLetter],length[0,100]] feedback-input" placeholder="Uw naam" id="name" />
      </p>

<p class="email">
        <input name="email" type="text" class="validate[required,custom[email]] feedback-input" id="email" placeholder="Uw emailadres" />
      </p>

<p class="text">
        <textarea name="text" class="validate[required,length[6,300]] feedback-input" id="comment" placeholder="Eventueel persoonlijk bericht"></textarea>
      </p>

<div class="submit">
        <input type="submit" value="Verzenden" id="button-blue"/>
        <div class="ease"></div>
      </div>
    </form>
</div></div></div>

heb je al ervaring met PHP? Zo niet, dan is het verstandig om dit te doen.
Als ik een auto wil bouwen, en zorg ik ook dat ik weet hoe ik de motor in moet bouwen.

Maar het komt er op neer dat je kijkt of je formulier verstuurd is, via POST.....

<?php
if($_SERVER['REQUEST_METHOD']=="POST") {
	// je formulier is ge-POST
	// vanaf dit moment voer je een validatie uit op je velden
	// Als daaraan voldaan wordt, dan stuur je de mail wel via de mail()-functie of phpMailer.
}
?>
Nee nog geen ervaring mee, naar mijn idee is het de enigste mogelijkheid om een mail te valideren toch?
Is het een kwestie van deze code toevoegen of komt er meer bij kijken. Wil het wel leren namelijk.
Thanks voor je response!
Die code is alleen maar een controle of het forumlier verstuurd is via POST. De afhandelingen moet je er zelf in bouwen.

Zie ook de gele commentaar-blokken ;-)

De kennis die je nodig hebt:
- Weten hoe $_POST en $_GET werkt
- weten hoe je vergelijkings-operators werken in PHP
- weten hoe je met filter_var() waardes kan valideren
- weten hoe if-elseif-else statements werken.
- Weten hoe je met functies om moet gaan.
- Weten hoe je moet mailen.

Mooie ingangswegen om PHP te leren zijn:
- http://phptuts.nl/view/39/
- CodeAcademy

Uiteraard zijn we natuurlijk zeker bereid om je code te reviewen als je er vragen over hebt.
Nog wel even een method="post" toevoegen aan de form-tag, want de standaard methode is GET bij mijn weten. Anders haalt de controle op REQUEST_METHOD POST niet zoveel uit :p.

Reageren