Misschien omdat de website gebruik maakt van let's encrypt Arien?
Ik zou snappen dat je dan openSSL niet daarnaast laat werken.
Ben wel benieuwd of er een advies komt hoe je dat dan zou moeten doen.
Huh? OpenSSL is een library en heeft niet direct iets met de beveiliging van je website te maken.
Uiteraard wordt het wel iets anders wanneer je alleen in javascript werkt, maar ook daar zijn genoeg lineaire en/of cryptografisch veilige random implementaties voor te vinden.
Inderdaad, de functies van OpenSSL die PHP aanbiedt hebben geen invloed op een huidig certificaat. Iedereen kan deze gewoon netjes benutten, hoewel ze hoofdzakelijk bedoeld zijn voor controelren en aanmaken van certificaten via PHP. Met een huissleutel kan je immers toch ook een papiertje door midden zagen ;-)?
Waarom dan niet de goede cryptografische random-generator van OpenSSL benutten?
Dat ze ergens anders iets op een bepaalde manier doen, wil niet zeggen dat jij het daarom ook zo moet doen. Maar mijn excuses voor mijn reactie. Het was niet lullig bedoeld. Wat ik probeerde te zeggen, is dat het resultaat van een loting onvoorspelbaar dient te zijn. Anders heeft een loting namelijk geen nut. Op het moment dat je kunt voorspellen wie de 'winnaar' wordt, haal je je eigen concept onderuit. Dan is er dus geen enkele reden meer om van jouw website gebruik te maken en op die manier schiet je jezelf dus in de voet.
Mijn kritiek was goed bedoeld. Wat je er mee doet, laat ik aan jou.
De 1e loterij is altijd 100% random. Maar er werd vaak door het systeem weer dezelfde vorige winnaar gekozen.
Hierom heb ik de check ingebouwd dat er nooit 2x eenzelfde winnaar kan zijn achter elkaar.
Dit kan wel;
[klaas, piet, jan]
Winnaars:
klaas
piet
klaas
Verder weet ik niet waarom de OpenSSL toegevoegde waarde heeft, er zullen heus andere betere random generators zijn in bijvoorbeeld JavaScript maar om php hiervoor te gebruiken is niet mijn doel.
De frontend is 100% verantwoordelijk voor de loterij, php doet eigenlijk weinig nu anders dan alleen de pagina genereren.
Er zijn wel wensen natuurlijk maar dan moet het wel eerst een beetje gaan lopen en dat er ook feature requests zijn. Ik houdt alles bij in Trello voor deze applicatie.
De wensen zijn;
- Loterijen terug bekijken dmv opslaan in database
- Loterijen starten via een chatbot (denk aan Facebook en Slack)
- UI verbeteringen (denk aan animaties en betere weergave van de winnaars)
In de meeste gevallen word er 1 loting gedaan met veel namen.
Als er vaker dan 1x een loting word gedaan weet ik al niet waarvoor er nog een loting gestart word.
Misschien in de toekomst een optie bieden voor duplicaat winnaars. Ook was ik al eens bezig om meerdere lotingen te starten in 1x of meerdere winnaars.