Ik maar een website voor iemand, maar nu wil hij deze website voor meerdere domeinen gebruiken, moet ik hem daar extra voor rekenen en gaat dit tegen de auteursrecht in?
Er staat dat ik de auteursrechten heb in de voorwaarden, maar niets over het gebruik van dit script op meerdere domeinen. Volgens mij heeft dat wel degelijk met de auteursrecht te maken, maar dat weet ik niet zeker.
Is het niet gebruikelijk dat een gemaakte website maar voor 1 domein gebruikt mag worden?
Het auteursrecht ligt bij jou, tenzij je het script in loondienst hebt gemaakt.
Als er over het gebruiksrecht niets is geregeld in je algemene voorwaarden of een licentieovereenkomst, dan moet je kijken naar aanverwante zaken die op een mondelinge of schriftelijke overeenkomst lijken. Staat er in e-mail of op je factuur bijvoorbeeld dat dit voor een specifieke site is gebouwd, dan sta je redelijk sterk. Heb je echter weinig meer gedaan dan "3 uur scripten voor 50 euro" factureren, dan kan de klant zeggen dat hij een algemeen gebruiksrecht op het script heeft, ongeacht hoe en waar hij het gebruikt.
Maakt het jou verder uit of het script op 1 of 2 sites wordt gebruikt? Heb je er dan meer werk aan?
Zoals aangegeven heeft dit alles te maken met de afspraken die je gemaakt hebt. Auteursrecht zegt dat de code van jou is, niet hoe deze gebruikt dient te worden.