Beste scripters,

Ik heb even een vraag nou eigenlijk eerder een probleem. Ik ben momenteel op hobbymatig niveau bezig met het bouwen van een feestagenda script. Nu vind je op mijn index de 10 aankomende feesten, deze feesten kun je aanklikken en als je er dus op klikt kom je op een nieuwe pagina terecht waar je meer informatie kan vinden over het aangeklikte feest.

Nu vind je dus ook op deze pagina de line-up van dit feest zodat je weet welke artiesten er komen optreden. Deze artiesten haalt het script uit een tabel in de MySQL database. Nu is mijn vraag dus hoe krijg ik het voor elkaar dat ik kan bepalen welke artiesten bij welk feest worden weergegeven?

Ik werk nu met een JOIN van 2 tabellen 1 genaamd feesten hieruit haalt het script alle gegevens van het feest (id, naam, datum, aanvangstijd, sluitingstijd, toegangsprijzen etc.). En 1 tabel genaamd artiesten hierin staan dus de artiesten. Aan deze tabel kan ik dus artiesten toevoegen of artiesten verwijderen of bewerken voor later gebruik.

Als ik nu dus een feest aanklik weergeeft hij alle artiesten die in de tabel artiesten staan. En ik wil dus bij het aanmaken van een feest bepalen welke artiesten komen optreden.

Hoop dat iemand mij op weg kan helpen hiermee.

Groetjes
Peter
Heb je een overzicht van je databasestructuur?
Hoi Ariën,

de Tabel feesten ziet er als volgt uit:

id
titel_feest
datum_feest
toegangsprijs_feest
omschrijving_feest

de tabel artiesten ziet er als volgt uit:

id
artiesten_naam
artiest_url_website

Groetjes
Peter
Dan zou je een extra koppeltabel moeten maken, waarbij de feesten koppelt met de ID's van de artiesten.

Dus feesten_artiesten met de velden
FeestID
ArtiestID

Dan kan je oneindig veel artiesten aan een feest toevoegen.
hmmm zo simpel dus :-) dit had ik zelf ook wel kunnen verzinnen. In ieder geval bedankt.
En als je een wat intuitievere naamgeving wilt zou je deze koppeltabel, waarbij je een verband legt tussen feesten en artiesten, optredens kunnen noemen.

Ook zou je de richting van de relatie wat meer uit de verf kunnen laten komen door enkelvoud/meervoud te gebruiken. In dat opzicht zou feest_artiesten (één feest heeft op enig moment één of meer artiesten over de vloer) mogelijk een betere naam dan feesten_artiesten waarbij het verband tussen de twee niet echt uit de verf komt naar mijn mening.
Misschien handig om te vermelden dat een dergelijke koppeling met een extra koppel tabel een many-to-many relatie heet. Naast deze relaties bestaan er ook de one-to-many en de one-to-one. Met deze termen en google kun je er een hoop informatie over vinden.
Thanx voor alle tips jongens ik ga er mee aan de slag.

Reageren