Op zolder heb ik een computer met een externe schijf eraan hangen. Deze schijf is gedeeld en ik heb toegang tot deze schijf in Windows Verkenner op mijn laptop. Dit gaat allemaal foutloos.
Maar zodra ik grote bestanden wil uploaden/downloaden naar de gedeelde schijf vanaf mijn laptop gaat het fout, de verbinding van mijn computer valt weg en ik zal de computer opnieuw moeten opstarten om weer verbinding te krijgen. Dit kan niet op een andere manier, toegang tot de computer is alleen via Extern Bureablad.
Omschrijf "grote bestanden". Mogelijk kan de partitionering van de schijf deze groottes niet aan? Daarnaast: waarom hiervoor een aparte computer inschakelen? Ooit overwogen een externe USB-harddisk aan te schaffen of desnoods een NAS? Of als je creatief bent: bouw je eigen NAS met een Raspberry Pi i.c.m. een USB disk.
Bestanden van een GB of 5. De verbinden stopt er al mee als hij minder dan 100 MB voltooid heeft.
Maar jij denkt dus dat het probleem bij het opslag medium zit?
Hoe weet ik of het probleem verholpen is met een NAS of een gedeelde USB stick? Misschien speelt netwerk apparatuur een negatieve rol?
Misschien handige informatie die een rol kan spelen:
- Externe schijf is aangesloten via USB 2.0
- Schijf functioneert goed, heeft geen last van bad sectors
De externe schijf is als NTFS geformatteerd, evenals de interne schijf van de computer en mijn laptop.
Dit heeft toch niets te maken dat de netwerk verbinding wegvalt?
... maar ik heb de oplossing die ik graag wil delen, de gedeelde schijf zat eerst aan de computer vast met een SATA naar USB verloopstuk. Het probleem was opgelost toen ik de schijf aansloot via SATA.
Conclusie: gebruik hiervoor geen externe schijven!
Ik zat zelf aan congestie op het netwerk te denken icm een langzame netwerkkaart of iets dergelijks. De congestie bleek nu dus ergens anders te zitten.