Ik vroeg me af of het schadelijk is voor mijn database, als ik elke 10 seconde een ajax request doe om te kijken of er een nieuwe melding is, waarbij dus elke keer in de database wordt gekeken.
het lijkt me dat je die 10 seconden nu juist gebruikt om snel te weten of er nieuwe berichten zijn.
Als je dat antwoord dan vervolgens 2 minuten cachet, dan kun je ook net zo goed om de 2 minuten die ajax - call doen.
ik ga dan even er vanuit dat het persoonlijk antwoord van de gebruiker is, en niet een bericht dat voor alle gebruikers van toepassing is.
Wel zou ik iets inbouwen dat als het een keer 23 seconden duurt voor je antwoord hebt, je niet de volgende 2 requests ook al afvuurt.
Bedenk ook, dat het dus niet om een request elke 10 seconden gaat, maar als er 100 man de pagina open hebben staan, je 100 requests krijgt elke 10 seconden = 10 requests per seconde.
Met een simpele query is dat geen probleem, maar vaak denkt men alleen per-persoon en niet voor meerdere gebruikers gelijktijdig
Als je queries snel uitvoeren,d an kan het geen kwaad. Hoewel een cachinglaag wel handig kan zijn.
Dat scheelt weer een hoop queries die je moet uitvoeren.