Vanaf wanneer, aantal records, heeft het zin om met indexen te werken.
vb mijn adressenlijst bevat 11 actieve en 7 niet actieve records. Nu heb ik een index op ID en familienaam
Heeft dit eigenlijk wel zin?
In andere tabellen heb ik ook (bijna) overal indexen soms zelfs over meerdere velden.
Ik ben echt geen database guru en het is alweer een tijdje geleden dat ik me in deze materie heb gedoken.
Je moet het zo zien dat de database je data op je harddisk plaatst.
Echter als er veel data staat, dan word het al gauw een grote vergaarbak aan data.
Een index lost die wirwar van die vergaarbak op door een stukje data op te slaan om zo snel mogelijk die data die jij wilt bij elkaar te vergaren zonder die hele vergaarbak te moeten doorspitten.
Een willekeurige index plaatsen op een kolom heeft dan ook geen zin.
Je zal met EXPLAIN je query's moeten uitvoeren om te kijken wat de database allemaal uitspookt onder water waar de database naar kijkt en hoe hij de records interpreteert. Als jij dan ziet dat de gehele record set enige vertraging oplevert, dan kan je met een index er een blok van maken wat een snellere toegang geeft tot het resultaat.
Dus in jou geval als je maar 18 records heeft, dan zal een index denk ik niet zoveel uitmaken.
Je zou eens voor de grap gewoon een EXPLAIN moeten uitvoeren om te kijken wat het verschil is met en zonder index.
Je hebt een pijpleiding waarvan je weet dat deze lekt. Maar de bijbehorende kraan wordt niet (vaak) gebruikt.
Het is aan jou om de afweging te maken of het verstandig is om deze nu te repareren, of, wanneer de kraan meer klandizie heeft dit alsnog te doen nadat je de vloer hebt gedweild en de kraan tijdelijk buiten gebruik hebt geplaatst.
Je hebt een pijpleiding waarvan je weet dat deze lekt. Maar de bijbehorende kraan wordt niet (vaak) gebruikt.
Het is aan jou om de afweging te maken of het verstandig is om deze nu te repareren, of, wanneer de kraan meer klandizie heeft dit alsnog te doen nadat je de vloer hebt gedweild en de kraan tijdelijk buiten gebruik hebt geplaatst.