Dag PHPers,

Ik ben een hobby PHPer die voor zijn eigen ondernemingen vaak wat systeempjes ontwikkeld.

Nu ben ik op dit moment bezig met een website die een diagnose moet maken van een probleem.
Ik heb een volledige test gedaan met Typeform die een functie heeft die ik graag wil nabouwen in PHP, maar ik kan het niet goed vinden
op het net, omdat ik waarschijnlijk niet de juiste terminologie weet.

In Typeform heb ik de functie "conditional formatting".
Hiermee kun je een form dynamisch maken met variabelen.

Een klant krijgt bijvoorbeeld de vraag: werk je op een Mac of PC?
Bij het kiezen van "PC" zou hij dan naar PC specifieke vragen moeten gaan en bij Mac naar mac specifieke vragen.
Uiteraard wil ik de tussendoor gegeven antwoorden (Waarop dan dus een vervolgvraag wordt geselecteerd) ook kunnen posten naar een database.

Hebben jullie enige idee in welke hoek van het web ik moet zoeken?

Bij voorbaat dank!

Karim Bizid
Ik hoop dat je beseft dat je een behoorlijke dosis php en javascript kennis nodig zult hebben om dit zelf te maken?

Een formulier is gewoon een dosis HTML. De normale (of statische) HTML wordt bij het opvragen van de pagina door de server aangeleverd, al dan niet met hulp van PHP. Immers PHP draait op de server. Nadat de HTML door de browser ontvangen is maakt deze er iets zichtbaars van, bijvoorbeeld een formulier.

Om nu in de pagina die reeds in de browser vertoond wordt wijzigingen aan te brengen zonder dat de hele pagina herladen wordt zul je javascript moeten gebruiken. Moet javascript de HTML wederom opvragen bij de server dan kan dat met een zogenaamd AJAX request. Javascript doet dan op de achtergrond nieuwe informatie opvragen bij de webserver. Het antwoord van de webserver zou dan een nieuw stukje HTML kunnen bevatten dat ergens in de bestaande pagina ingevoegd zou kunnen worden.

Zoektermen:
- javascript
- AJAX
- JQuery (dit is een javascript bibliotheek die voorziet in een handige tools die je van pas zullen komen)
- JSON

Reageren