Ik heb veel afbeeldingen op mijn website, maar wil niet dat ze allemaal van mijn site geplukt worden.
Wil eigenlijk een watermerk er in, zie ook wel uitleg op internet, maar vaak vrij oud.
Ik kan rechtsklikken en opslaan wel uitschakelen, maar een copy van het scherm niet.
Vandaar dacht ik aan watermerk.
Maar hoe maak ik zo iets? hebben jullie een script die ik kan gebruiken als basis?
De enige manier is om deze ook fysiek aan de foto toe te voegen.
Verder is 'rechtsklikken en opslaan wel uitschakelen' echt een not-done, je beperkt er alleen een browser mee en ontneemt de gebruiker nuttige mogelijkheden. Verder laat het niemand afschrikken, want alle wat je ziet in je browser, kan je bekijken en downloaden.
Een watermerk is niet altijd mooi. Je zou kunnen overwegen om de afbeeldingen in ieder geval niet groter in de pagina te zetten dan nodig is. Anders plukken ze het grote beeld. Je kunt ook eens kijken bij deze link. De uploader kan beeld uploaden en direct voorzien van een watermerk. https://www.verot.net/php_class_upload.htm Dit is een PHP class die je kunt itegreren met je site. Succes.
"Direct voorzien van een watermerk". Dat klinkt handig, totdat je toko een andere naam/logo krijgt. Dan zit je nog tot in lengte van dagen met afbeeldingen met het oude naam/logo. Zelf sla ik het origineel ("groot") altijd op, en genereer ik de gewenste afmetingen (met/zonder watermerk) altijd on-demand (1e keer opvragen; thumbnail/medium/groot/enz). Deze sla ik dan op in een cache voor de volgende keer. Door de cache af en toe te purgen raak je ook weer alle varianten kwijt van afbeeldingen waar toch niemand meer naar kijkt (maar waar je het origineel nog steeds van wilt bewaren).
Die class van Verot.net klinkt zeker handig, en die gebruik ik ook. Ikzelf ben inmiddels bezig met een extend hierop om uploads automatisch in de database te koppelen, en in meerdere formaten (instelbaar in array) weg te schrijven. Het enige wat jammer is, is dat deze niet aan de PSR-0 standaarden voldoet, en dat ze de PHP 4 support niet willen droppen :-/