Hallo PHPHulpers,

Ik ben bezig om een zoekscript te maken alleen het volgende probleem is dat ik maar op 1 veld kan zoeken.

$sql="SELECT * FROM klantenregister WHERE voornaam LIKE '%".$zoekwoord."%'";

dit is mijn sql query.

wat ik wil is dat ik op voornaam of achternaam of voornaam+achternaam kan zoeken.
ik heb geen idee meer hoe ik dit moet maken.
Heb al rond gezocht op het internet maar niet iets bruikbaars kunnen vinden.

Ik hoop dat jullie mij een duwtje in de goede richting kunnen geven.

Groet,
Nick
>> Speciaal voor al die mensen op de Burgemeester Baron van Voorst tot Voorstweg in Tilburg!

Laten we ook de mensen op de Ingenieur Meester Doctor Van Waterschoot van der Grachtstraat in Heerlen dan niet vergeten.
Wat ik mij altijd afvraag als mensen naar zoekfunctionaliteit grijpen is of ze vantevoren hebben gekeken of zij dit op een andere manier op hadden kunnen lossen en/of in eerste instantie hun informatie op een zodanig onoverzichtelijke wijze presenteerden zodat je wel gedwongen was om hier bepaalde zoekfunctionaliteit voor te schrijven...

Oftewel, is de informatie van een zodanige aard (of zou uitgebreid) dat het niet anders kan dat je hier echt zoekfunctionaliteit voor nodig hebt? Of zou je bijvoorbeeld kunnen volstaan met een paginering op achternaam-letter (ik noem maar wat) of een andere manier van filtering zodat je ook in 1 of 2 stappen bij de gewenste informatie bent?

Het inzetten van een zoekfunctie zou alleen nodig moeten zijn als je niet anders kan naar mijn mening, nadat andere (en eenvoudigere) oplossingen zijn versleten of simpelweg niet toereikend zijn. Vaak is het volgens mij gewoon een kwestie van je informatie op een overzichtelijke(re) manier presenteren.
Meestal is het handig als je GET gebruikt voor zoekfunctionaliteit.

Oh, je escaped de wildcards % en _ niet in je query ;).

Reageren