Hallo,
Ik wil graag dat de extensie in de adresbalk niet meer wordt weergegeven, dus dat je example.com/index ziet ipv example.com/index.php.
Nou heb ik een paar tutorials w.o. https://www.digitalocean.com/community/tutorials/how-to-rewrite-urls-with-mod_rewrite-for-apache-on-debian-8 zoals deze gevolgd, maar het lukt niet.
De vraag die ik heb:
In sites-enabled heb ik 4 files staan. 000-default en 000-ssl, website2default en website2-ssl.Het is de laatste waar ik de linkjes wil aanpassen. De vraag is: in de tutorial staat dat ik de 000-default.conf moet aanpassen. Welke van de 4 moet ik dan aanpassen? Ik wil alleen bij website2 de linkjes aanpassen.
Is het dan niet logischer om kortweg example.com in plaats van example.com/index te tonen?

Met andere woorden: wil je alleen de extensie verbergen of liever de complete bestandsnaam van de applicatie?
Heb je nu voor elke pagina een apart bestand?

In dat geval lijkt een 'single Point of entry' een mooi en handig begin. Zie ook deze uitleg van Thomas v/d Heuvel. In dit geval heb je geen extenties meer in de URL-balk.

Als je geen 'Single-point-of-entry' wenst te gebruiken kan je kijken naar deze waarde in .htaccess:

Options +MultiViews

Maar dat raad ik eigenlijk af. Met een 'Single-point-of-entry' heb je een plek waar alle request voor je site op binnenkomen, een kan je daar alles uitvoeren wat nodig is, zoals classes inladen, database connectie, parsetime meten etc.....
Ik denk dat het hier in eerste instantie gaat om configuratie, niet om het verdere gebruik?

Ben niet heel erg thuis in serverbeheer maar op het moment dat je AllowOverride All ergens hebt staan kun je de rest configureren via een lokaal .htaccess bestand.

Zou redelijk intuitief moeten zijn welk bestand je aan moet passen? Ik neem aan dat niet meerdere configuratie-bestanden hetzelfde regelen? Dat lijkt mij alleen maar verwarrend.

Reageren