Staat nu nog als IPTC data.
Geen gewone database.
Ben ik overigens ook wel in geinteresseerd.
Want kan wel tot 200 waardes bevatten.
Ben benieuwd hoe je dat oplost met databse.
Maar eerst dit oplossen.
De hoeveelheid waardes is tot nu toe geen probleem met IPTC.
Als je het niet geormaliseerd kan opslaan, zou ik eens met PHP kijken naar serialize, en unserialize. Dan kan je er een speciaal geformatterde string van maken en weer makkelijk een array van maken.
Iets aanvinken om iets te deselecteren klinkt nogal contra-intuïtief, of ik moet het verkeerd begrijpen.
Ik zou gewoon enkel de dingen die aangevinkt zijn opslaan. En eerdere selecties in zijn geheel verwijderen.
Als je straks met database(-koppel)tabellen werkt is dat ook gewoon veel makkelijker: 1 delete met een conditie en enkel enkele inserts, mits van toepassing.
In principe zou je serialiseren, of in wat voor custom formaat je dit ook wilt gieten, moeten vermijden. Informatie zou gestructureerd in een database moeten komen te staan zodat je hier ook weer makkelijk -en direct- informatie uit kunt halen. Nu wordt het nogal lastig om direct antwoord te geven op de vraag "hoeveel mensen hebben optie c aan/uitgevinkt".
Meestal is het geen goed idee om dingen versleuteld op te slaan, tenzij je hier een speciale beweegreden voor hebt.
Ik heb het wel werkend.
Maar nogal omslachtig.
Zijn lijsten van individuele leden.
Het zijn leden die gevolgd worden door het lid.
Die worden in de uitdraai van de ledenlijst het eerst getoond.
Maar die moet je ook kunnen verwijderen.
En er kan worden aangevinkt welke leden je niet meer wenst te volgen.
In feite is het niet zo moeilijk.
Met de form worden uitsluitend de leden verstuurd die verwijderd dienen te worden.
Die moeten uit de ootspronkelijke lijst worden verwijderd.
En daar zoek ik een simpele oplossing voor.
Met de form worden uitsluitend de leden verstuurd die verwijderd dienen te worden.
Maar dit is een "verschil" tussen de lijst die je hebt en de mensen die je hier uit wilt verwijderen. Dat is uit oogpunt van ontwerp niet echt handig.
Houd gewoon enkel de leden bij die je wilt volgen.
Dan, wanneer hier iets in wijzigt, stuur gewoon een complete nieuwe lijst van leden die je wilt volgen. Dan kun je de volledige lijst in 1x vervangen zonder elk element te inspecteren of allerlei moeilijke code te schrijven. Gewoon het oude eruit en het nieuwe erin.
Dit is (een van) de simpelste oplossing(en) die min of meer garandeert dat alles gewoon foutvrij wordt gewijzigd en opgeslagen.
Ik bespeur een ietwat halsstarrig gedrag als het gaat om de ingeslagen oplossingsrichting. Als iets niet werkt zoals je wilt, verander het dan.
Het werkt inmiddels Thomas.
Een lid kan wat andere leden toevoegen via aanvinken op dat profiel (openbaar gedeelte).
In het inlog/registratie gedeelte komt een form met die aangevinkte leden.
In de form kun je aanvinken welke leden je weer wilt verwijderen.
Via de $_POST komen de aangevinkte waarden bij het verwerkingsgedeelte.
Daar worden die leden uit de opgeslagen lijst verwijderd.
De opgeslagen leden worden als eerste getoond bij de opbouw van de lijst met gegevens.
Daarna volgen de overige leden.
Ik had het eerst andersom, zodat alle vrienden minus de aangevinkte werden verstuurd uit de form.
Was vooral goed opletten met de komma's.
Want afhankelijk van de plek van de verwijdering kan er een komma blijven staan.