Een familielid heeft een hele webapplicatie gemaakt om allerlei zakelijke dingen te regelen. Zoals het maken van offertes, het bijhouden van het klantenbestand, statistieken, etc.
Hierin zitten veel gegevens die écht niet mogen uitlekken. Het kan dus ook juridisch een groot probleem worden als blijkt dat er informatie op een of andere manier niet veilig is.
De opgeslagen data bevat dus adressen, contactinformatie, en er zit informatie in over prijzen, offertes, etc.
Dit komt dus allemaal te staan in de database van de applicatie, gehost bij een webhosting bedrijf.
Deze vraag kan natuurlijk redelijk subjectief worden beantwoord. Maar ik denk dat het bij de meeste bedrijven niet veel anders is, hoe het allemaal werkt.
Daarnaast ga je er ook van uit dat de webhosting oké is.
De maker van de webapplicatie heeft universiteit software engineering gedaan en alle diploma's. Ik maak me eigenlijk geen zorgen dat er een lek/bug in de applicatie zit, en alles is goed getest.
Maar toch de vraag: kun je over het algemeen aannemen dat de gegevens in de database privé zijn. En dat bijvoorbeeld de organisatie waar de site wordt gehost (de webhosting) deze gegevens niet gaat 'lezen'.
In de algemene voorwaarden van de webhost ben ik wel dit tegengekomen:
Klant mag de Diensten in geen geval gebruiken voor Toepassingen met Verhoogd Risico
Máár ook dit staat er in:
Wij zullen geen kennis nemen van gegevens die Klant opslaat en/of verspreidt via onze systemen, tenzij dit noodzakelijk is voor een goede uitvoering van de
Overeenkomst of daartoe verplicht is krachtens een wettelijke bepaling of
gerechtelijk bevel. In dat geval zullen wij ons inspannen de kennisname van de gegevens zo
veel mogelijk te beperken, voor zover dit binnen onze macht ligt.
Wat wordt er precies bedoeld met "Toepassingen met verhoogd risico"? Bedoelen ze gewoon dat je geen bank/overheidsdienst mag hosten?