Heb je dat ook wel eens. Dat je ergens een tutorial op youtube ziet en dat je denkt "wat een bagger is dit" en dat je ergens een soort van plicht voelt om er iets van te zeggen terwijl je je op hetzelfde moment realiseert dat het echt geen ene drol uithaalt omdat:
- je ofwel genegeerd wordt,
- ofwel de kritiekpunten op den duur ondergesneeuwd raken onder aanprijzingen van nietsvermoedende beginners,
- je geblokkeerd wordt door de beheerder van het kanaal en jou op hetzelfde moment neerzet als een soort van boeman die het feestje voor de rest verpest?

Hoe moet je omgaan met zoveel onredelijkheid en stupiditeit? Of valt dit onder de inleiding van het boek "Welkom op het internet"?

Concreet geval (je bent gewaarschuwd): https://www.youtube.com/watch?v=PHiu0JA9eqE

Grappig verschil tussen eerste reactie in de mail:
You generally think you are doing something good for the rest of the class. [color=#ff0000]I am going to block you from the channel but keep this comment here if possible for others to see.[/color]

En de uiteindelijke variant op het kanaal:
You generally think you are doing something good for the rest of the class [color=#ff0000]but come out looking the opposite, and I'm not going to have this kind of bullying on my channel.[/color]

Hypocriet much?

Bully!
Yep, holy shit. Net even gekeken, en ook je comment gezien. +100. Heb er ook even een reactie op achtergelaten.
Ik heb ooit een boek doorgewerkt waar nogal wat foutjes in stonden, met name in de code.

Ik heb dit toen gemeld aan de auteur en in de volgende druk waren alle foutjes verbeterd en werd mijn naam genoemd met een "dank aan".

Het kan dus wel degelijk nut hebben.
Het kan, ja. Maar gezien de reactie op die video heeft het geen nut. Als je kijkt wil hij gewoon kijkers hebben, en gezien wat de output is is hij zelf ook nog een beginner. Het is niet voor niets dat ik een reactie heb toegevoegd dat ik als leraar een obligatie zie om mensen dingen goed aan te leren. Ik verwacht dat ik ook een block krijg, we gaan het zien.
Ik kan mij wel voorstellen dat ik (bij die tutorial, en mogelijk ook elders ;)) overkom als iemand die op elke slak zout legt, maar in dit geval was er niet veel voor nodig om de maker te "tilten", ik krab een klein beetje aan het hoe en het waarom en heb meteen een block :).

Hij geeft ook openlijk toe dat hij mijn reactie niet gaat lezen. Ik bedoel, dat getuigt dan toch ook van een compleet gebrek aan incasseringsvermogen en ook van ofwel een gebrek aan vertrouwen in eigen code of het ontbreken van de wil om deze te verdedigen?

In zekere zin maakt het niet uit wat voor code je klopt, als je deze maar kan motiveren. In de tutorial lijkt het mij de kunst om een balans te vinden tussen het treden in details en het uitleggen van materie. Als je complexere onderwerpen gaat behandelen, zul je ook meerdere facetten moeten uitlichten, of deze gewoon over meerdere tutorials verdelen.

Of deze reeks: https://www.youtube.com/playlist?list=PL-Db3tEF6pB_1oKlnpxyQGZIa8EYmA_1K

Long story short: er wordt weliswaar netjes gebruik gemaakt van password_hash() en password_verify() maar hij vergeet de data te escapen. Met enig kunst- en vliegwerk kun je een injectie maken waarmee je met een willekeurige gebruiker in kan loggen.

Ik weet vrij zeker dat ik destijds een reactie heb gegeven waarin dat proces precies beschreven stond, maar mogelijk heeft de auteur deze reactie verwijderd. Ik vind sowieso dat reactiesysteem van youtube raar, maar als je ziet wat voor scheldkannonades daar af en toe over een weer gaan is het niet zo verwonderlijk dat een kanaalbeheerder verregaande moderatiemiddelen heeft.

Maar om nu dit soort dingen onder het tapijt te vegen terwijl iedereen de tutorial de hemel inprijst... Dan ben je toch alleen maar met jezelf bezig en interesseert het je blijkbaar niet dat je anderen op deze manier potentieel dupeert. Ik snap daar echt helemaal niets van.
Tja.. iedereen mag filmpjes plaatsen. Het resultaat is dat 90% bagger is. De maker voelde zich duidelijk aangevallen :-)

Reageren