Hallo allemaal,

Ik ben niet super in php , maar ik probeer uiteraard het zelf, alleen helaas kom ik uit sommige dingen niet wijs.
Ik vul een dropdown menu met gegevens uit mijn sql database, zie onderstaande code.:

<?php echo '<select name ="prod"><option = "">Selecteer Product</option>';
$sqli = "SELECT DISTINCT * FROM specs WHERE Active = 'y' group by Name1";
$result = mysqli_query($conn, $sqli);
while ($row = mysqli_fetch_array($result)) {
echo '<option>'.$row['Name1'].'</option>';
}
echo '</select>*';
?>

Nu zou ik graag willen zien dat als ik iets kies, dat hij met de gekozen naam daarmee de gegevens uit leest.
Dus kies ik bv. appel uit die dropdown dat hij dan alles appelen uit een andere database gaat uitlezen.

Het zal een peule schil zijn denk ik, maar ben zelf al 3 dagen bezig , tot ik toch maar hier naar jullie hulp vraag.

Groet
Pascal.
Volgens mij heb ik mijn structuur als enkele malen proberen aan te geven, maar geen punt , zal het nogmaals uitleggen waarbij ik mijn overige layout gewoon weg laat want dat is geen probleem.

Ik vul mijn dropdown vanuit een database.:
Mijn aller eerste code was dit.:

<select name="prod" id="productnaam">
<option value="" disabled selected="selected[]" multiple="multiple">Selecteer Product</option>
 <?php
                         $connection = new mysqli("localhost", "root", "xxx", "xxxxx");
                         $stmt = $connection->prepare("SELECT DISTINCT Name1 FROM specs WHERE Active = 'y' group by Name1");
                         $stmt->execute();
                         $stmt->bind_result($receptnames);
                         while($stmt->fetch()){
                             echo "<option value = '$receptnames' method='post'>$receptnames</option>";
                             }
                             $stmt->close();
                             $connection->close();
                         ?>
</select>

Deze code zit in een form.
Hier zat ik met het probleem als ik iets koos, de naam niet direct bv in een label kon plaatsen, dit gebeurde pas als ik op een knop drukte, waarbij dus het gekozen product ook in een $_session zat (dus ook toegankelijk voor een andere pagina).

Op advies heb ik de code omgebouwd wat op deze link word uitgelegd.
Dit werte goed , in die zin dat alle waarden in een div word gezet en niet in een $_session.

Dit is het hele euvel wat ik wil, dat direct bij wissel in mijn dropbox de naam in een $_session word gestopt.

De structuur van mijn db is 2 kolommen met Id en Product naam.
@adoptive, dus als ik je goed begrijp duid je op die GetEmployee.php waar dus de in die echo de JSON data word geplaats?
echo json_encode($data);  

dat ik daar de waardes ook gelijk in een session moet duwwen?

[size=xsmall]Toevoeging op 26/08/2018 16:48:53:[/size]

Even ter update , zo te zien werkt de tip van @Adoptive.
Het enigste verschil is dat ik achterloop op mijn gekozen product.
Hiermee bedoel ik het volgende.
Ik kies appel , staat er niks.
Kies ik peer, dan komt appel.
Kies ik manderijn , dan komt peer.

En ik moet steeds refreshen wil ik de nieuwe waarde zien.
Als iemand een idee heeft hoe dat komt , zie ik dat graag tegemoet komen, in tussentijd stoei ik verder.
Pascal Schuffelers op 26/08/2018 12:42:14
Ik vul mijn dropdown vanuit een database.
...
Dit is het hele euvel wat ik wil, dat direct bij wissel in mijn dropbox de naam in een $_session word gestopt.

De structuur van mijn db is 2 kolommen met Id en Product naam.

Mja, maar dat is pas de eerste stap? Want in je oorspronkelijke bericht zeg je:
Nu zou ik graag willen zien dat als ik iets kies, dat hij met de gekozen naam daarmee de gegevens uit leest.
Dus kies ik bv. appel uit die dropdown dat hij dan alles appelen uit een andere database gaat uitlezen.

Dit duidt toch op meerdere stappen? Dat je specifieke informatie toont op grond van een eerdere stap?
@Thomas, alles vergeten en alleen de laatste post nemen zoals @Ariƫn al vermelde "Het topic is een beetje 'vervuild'"
Gewoon verder gaan op mijn laatste post.
Ik krijg nu info te zien zoals ik wil alleen loop ik achter op mijn info zoals ik vermeld in mijn laatste post.
Voordat PHP (serverside) weet wat voor waarde je hebt geselecteerd zal je browser (clientside) deze informatie op een of andere manier terug moeten sturen naar de webserver.

Hoe dat gebeurt (POST + redirect, AJAX call op de achtergrond, of gewoon via de GET method) maakt verder niet zoveel uit lijkt mij, maar het is wel zaak dat je deze flow snapt, anders wordt alles knap ingewikkeld.
Pascal Schuffelers op 26/08/2018 17:08:39

Ik krijg nu info te zien zoals ik wil alleen loop ik achter op mijn info zoals ik vermeld in mijn laatste post.

Lijkt erop dat je eerst je data weergeeft en dan pas set.
Als ik zeg
<?php
echo $naam;
$naam = "Henk";
?>
Wordt $naam wel gevuld, maar niet weergegeven. Mocht dit nou een sessie zijn, zal deze bij een refresh dus wel worden weergegeven, en daarna weer worden geset met evt. andere data.
Let dus goed op de volgorde.
Thx allemaal het werkt nu na lang lezen en testen naar behoren zoals ik het wil.

Reageren