Ik heb een controle gemaakt voor wijzigen paswoord. Zou ik nog controles moeten toevoegen?
Speciale tekens is alles wat niet a-zA-Z0-9 is

Op de foto kan je ook zien dat niet alles OK is.
Dit vlak is door CSS verborgen zoals niet 1 van de 2 paswoord-velden geselecteerd is.

Jan
Het nadeel van dit soort dingen is dat ze "dfkjthweiulhgerjkasehuigaelkgkhsdklfhgliusehakherulidfjkghstuiaehgvjkdsfhvkcsabstrjhio" geen goed wachtwoord vinden. Terwijl het toch best sterk is. Je hebt allerlei van die (javascript) tooltjes die een wachtwoord op sterkte checken. Je krijgt dan punten voor:
- aantal karakters
- aantal soorten karakters (klein/groot/cijfer/anders)
- geen volgorde op toetsenbord
- geen "bekend" wachtwoord
- enz.

Dan gewoon zo'n balkje tonen die van klein/rood (zwak) naar groot/groen (sterk) gaat, en evt. met een streepje aangeven hoe sterk ie minimaal moet zijn.
Nah, het is ook pechstrook in het Vlaams en vluchtstrook in het Hollands. ;-)
Inderdaad, paswoord mag weer in Vlaanderen ;-)
- Ariën - op 15/01/2019 13:15:59

Inderdaad, paswoord mag weer in Vlaanderen ;-)

Ik ben dan ook van Gent en dat is Vlaanderen :)

[size=xsmall]Toevoeging op 15/01/2019 16:20:05:[/size]

Allen bedankt om mee te denken.
Mijn bedoeling is vooral visueel
Bovenstaande punten zijn toch wel wat compacter samen te vatten:
- zowel kleine letters als hoofdletters
- niet enkel letters (wellicht op te splitsen in
- ten minste één cijfer
- ten minste één niet-alfanumeriek karakter)
- ten minste X karakters

Weet niet of "liever meer dan 14 karakters" een goede is, ik heb volgens mij geen enkel wachtwoord wat zo lang is. Langer is niet per definitie beter.
Thomas van den Heuvel op 15/01/2019 16:21:53

... ik heb volgens mij geen enkel wachtwoord wat zo lang is

Ok, ik was niet helemaal serieus met m'n "dfkjthweiulhgerjkasehuigaelkgkhsdklfhgliusehakherulidfjkghstuiaehgvjkdsfhvkcsabstrjhio", maar ik ben juist iemand van de "pass phrases" (dan kan ik ze eenvoudig onthouden, en heb ze dus altijd "bij de hand"). Minimaal 20 karakters, maar dus meestal alleen maar letters (misschien met hoofdletters, maar dan vooral als CamelCase). Toch altijd weer irritant als je er dan verplicht "een ander karakter" bij moet rammen (zeker als het ook nog "maximaal 16 karakters" is).

Reageren