Uw wiskunde laat je in de steek.
Een balk heeft 6 vlakken of kanten en de oppervlakte van een balk is de som van de oppervlakte van elk vlak.
Met slechts 2 parameters kan je dit dus nooit uitrekenen.
gezien een balk bestaat uit rechte hoeken en vlakken is dit dus 2h*b + 2h*l + 2l*b (hoogte breede en lengte)
Voor de oppervlakte van een rechthoek is je formule wel juist.
@Jan: Voor de doorsnee-oppervlakte van een balk (bijv. voor de berekening van gewicht of sterkte) is dit een prima formule. De totale oppervlakte zoals jij die omschrijft is iets wat je zelden nodig hebt (als je 'm moet schilderen?).
iets wat je zelden nodig hebt (als je 'm moet schilderen?).
Als het een schoolopdracht is dan kan dat natuurlijk. Je hebt drie waarden nodig voor het totale oppervlak: lengte, breedte en dikte. Vervolgens reken je de vlakken uit:
lengte x breedte x 2
lengte x dikte x 2
breeedte x dikte x 2
Simpel toch??
@Aad: Alles kan, zeker met scholopdrachten, maar *meestal* heb je alleen het doorsnede oppervlak van een balk nodig om bijvoorbeeld sterkteberekeningen te doen: de hoofdletter "A" in https://nl.wikipedia.org/wiki/Sterkteleer#De_verschillende_soorten_belastingen (oude hobby van me - ik was er vrij goed in). Om dan zoals Jan maar meteen te veronderstellen dat de vraagsteller het fout heeft vind ik een beetje ruig door de bocht.