Na complete migratie/upgrade van het OS (Debian) en dus naar MariaDB en php7 worden bijzondere karakters niet meer juist getoond op de webpagina. Het gaat hier om de simpele e-trema zoals in: België
In de database is het nog steeds okee, althans voor zover ik kan inschatten. Een select van de tabel, vanuit een ascii terminal (putty) geeft dit:

MariaDB [vaarweginfo]> select distinct land from vaarweginfo;

land
+-----------+
Nederland
België
Frankrijk

(als ik code tags hier omheen zet verdwijnt de ë compleet??)

De webpagina haalt het land op uit een tabel en toont België dan als België
Heeft onder MySQL en php5 tot dan toe goed gewerkt. Waar moet ik dit zoeken?
@Aad hm, maar je kiept dat middels een bashscript wel de database in denk ik? Mogelijk kun je daar dus wat dingen aanpassen. Als dit een LOAD DATA ... commando is dan kun je hierbij een CHARACTER SET opgeven als je weet wat de character encoding van de bron is. Uit de documentatie:
If the contents of the input file use a character set that differs from the default (noot: die van de server), it is usually preferable to specify the character set of the file by using the CHARACTER SET clause.

*knip*
Thomas, het werkt inderdaad via een load data configuratie. De parameter [CHARACTER SET charset_name] staat er niet in, ik neem dat ook mee. Nogmaals dank voor de uitgebreide toelichting over charset issues.

@Ariën: De "knip" en edit????
Dat was enkel een discussie die niks hiermee te maken had.

Reageren