Hoi,

Ik heb 2 vraagjes over JSON en objecten.

Ik heb een JSON bestand, dat kan ik in php gebruiken als object.

$oMyObject = json_decode($json);

Maar voor OOP zou ik functies moeten kunnen toevoegen aan het object. Daarvoor moet je een class aanmaken begrijp ik. Maar kan ik mijn $oMyObject ook aan een class koppelen? Zo ja, hoe?

Tweede vraag:
Is het ook mogelijk, ik kan me niet voorstellen dat het niet kan ;-) , om vanuit een formulier waarden retour te sturen, bijvoorbeeld door het opsturen van een JSON? Zo ja, hoe zou ik dat moeten doen?
@Frank: dank je voor de extra uitleg!
Volgens mij is er (in dit geval) geen enkele toegevoegde waarde om JSON-data naar objecten te vertalen. Er zijn ook legio functies voor array-manipulatie, die bij uitstek geschikt zijn voor sortering en rangschikking. OOP is geen doel op zichzelf, dus waarom zou je je in allerlei bochten wringen om hier objecten van te maken?

En wat zou je vervolgens met deze objecten willen doen wat je niet met arrays of array-functionaliteit zou kunnen doen?

En zelfs als je geneste arrays hebt, waarbij recursie (functies die zichzelf aanroepen) handig kunnen zijn dan zou je hiervoor een eenvoudige klasse kunnen bakken, maar dan heb je nog steeds enerzijds de OOP-code en anderzijds je data, initieel in array-vorm, en mogelijk een nieuwe datastructuur die je in deze klasse bouwt, maar die dan nog steeds een array is. Je gebruikt dan OOP als hulpmiddel, maar dat wil niet zeggen dat je overal maar een OOP-saus overheen hoeft te gooien.
@Thomas: Dank je voor je bijdrage. Voor mij is het vooral een onderzoek bij een beperkt projectje, om te onderzoeken wat ik kan met OOP, javascript en JSON.

Reageren