Ik vraag me af of jullie gebruikmaken van een cdn.

Tegenwoordig is bijv. CloudFlare (CF) behoorlijk populair. Je maakt dan gebruik van caching van zo'n cdn waardoor afbeeldingen sneller kunnen laden. CF heeft daarnaast nog meer functies mbt tot beveiliging. Zo kan het oa beschermen tegen DDOS aanvallen.

Toch kleven er ook nadelen aan. Wat als het cnd uitvalt en offline raakt. Dan doet je website het niet meer. En wat gebeurt er met de data (IP-adressen, wachtwoorden e.d.) die worden verstuurd. Worden die opgeslagen door CF?

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die gebruikmaken van CloudFlare, of juist helemaal niet. En waarom?

Zijn er nog meer van dit soort services net als CloudFlare?
Een CDN is een netwerk van proxyservers die geografisch verspreid zijn over het internet. Bij het benaderen ervan wordt er vaak gekeken welke server het dichtstbij zit. Als er een uit zou vallen, dan kan deze een fallback op een ander netwerk doen. Als die allemaal niet functioneren, dan is er echt een grote f*ck-up, maar die kans is echt bijzonder klein.
Gebruik jij zelf cloudflare of een andere cdn?
Momenteel geen CloudFlare en ook geen CDN.
Dat laatste komt nog wel eens.

CF heb ik wel eens getest, ik zag een aanzienlijke daling van dataverkeer op mijn server door hun caching. Onthoud dan wel dat je jouw webserver moet aanpassen omdat Cloudflare hun eigen IP's in $_SERVER['REMOTE_ADDR'] en dus ook in je webserver-logs plaatst.
Wij gebruiken de Google AMP Cache voor mobile-first webpagina's. Kopieën van geldige AMP-pagina's worden daarbij wereldwijd gehost vanaf Google-servers.
Zijn jullie niet bang voor bijv. DDOS-aanvallen? CloudFlare kan daar tegen beschermen. Ik weet niet of er nog meer opties zijn die daar tegen beschermer.

@Ward

Begrijp ik goed dat dat een andere manier van programmeren is?
Maak je dan van 1 pagina meerdere versies? Het ziet er maar lastig uit. Wat is nu precies het voordeel dan?

Reageren