Goede avond,

Ik heb een algemene vraag over select -> optgroup.

Ik zal uitleggen wat ik wil bereiken.

Mijn select tag heeft de volgende structuur.

<select>
    <option></option>
    <optgroup label="Maat">
        <option>xs</option>
        <option>s</option>
    </optgroup>
    <optgroup label="Inhoud">
        <option>125ml</option>
        <option>500ml</option>
    </optgroup>
</select>

Nu wil ik nog zo een zelfde element toevoegen maar als je in het eerste select element een optie uit de groep maat hebt gekozen dan mag je ook alleen een optie uit de groep maat in het 2e element selecteren.

Kun je d.m.v. bijvoorbeeld javascript hier een validatie op maken?
Kun je die keuze dan niet beter voorop stellen, waarbij je eerst een grootheid (maat/volume) kiest?
Hoi Thomas,

Je bedoeld d.m.v. bijvoorbeeld een radio button eerst een type te kiezen en vervolgens het juiste select element te showen.

De waardes worden opgeslagen in de DB, dit doe ik in een array vorm. Is het dan het handigste met uitlezen om je waarde te wijzigen om deze array terug te geven aan de browser en Javascript de elementen met de opgeslagen items laat bouwen?
Je kunt dit op verschillende manieren implementeren, maar het is natuurlijk interessant om te weten of "xs" altijd equivalent is aan "125ml". Dan zijn al die waarden dus aliassen van elkaar. En als dat aan de orde is, waarom zou je dan meten met twee maten? Je zou de waarden dan ook kunnen conbineren in de presentatie(laag - het scherm), bijvoorbeeld een label met "xs (125 ml)" of iets dergelijks. Je hoeft dan ook nooit een keuze tussen de twee maten te maken en dat scheelt je weer een klikactie en een heleboel code om een soort van spagaat in dit systeem in te bouwen.

Reageren