Is het slim om in Windows 10 naast Windows Defender nog extra antivirus software te draaien? Of is Windows Defender afdoende?
Ik heb nu een tijdje de gratis versie van Avast draaien, Windows Defender wil dan echt niet meer meedoen naast Avast. Tot nu toe geen problemen met virussen voor zover ik weet. Ik heb ook Pi-Hole draaien op een rasberry-zero en die blocked ook van alles, nog voordat het op je Desktop kan arriveren. Pi-Hole heeft een kleine 100.000 domains on blocklist en daar komt dagelijks bij. Ik vind Pi-Hole een aanrader. Pi-Hole bedient mijn hele thuisnetwerkje, het hele gezin dus.
De PiHole lijkt mij ook interessant, maar ik moet even kijken of ik dat kan combineren met mijn RPi waar nu Home Assistent op draait. maar volgens mij zijn de YouTube ad's bijna niet te blocken, geloof ik?
Vroeger heb ik wel eens zonealarm gebruikt. Ik lees op hun website dat het kan samenwerken met windows defender. Dit lijkt me dus wel een goede optie. Ik vind het wel prettig om windows defender te blijven gebruiken, omdat je dan tegen alle standaardzaken bent beveiligd. Zonealarm kan dan extra beveiliging leveren (o.a. tegen 0-day exploits). Ik herinner me dat er ook een uitgebreide firewall op zat. Je kunt dan iedere component dat het internet op wil of alles wat juist binnenkomt van het internet blokkeren of toestaan. Als er dus uit het niets iets ineens toestemmning vraagt om internet op te gaan, weet je dat het niet in de haak is.
- Ariën - op 11/12/2020 15:08:13

De PiHole lijkt mij ook interessant, maar ik moet even kijken of ik dat kan combineren met mijn RPi waar nu Home Assistent op draait. maar volgens mij zijn de YouTube ad's bijna niet te blocken, geloof ik?

PiHole kan er gewoon bij. Je moet dan even de lighttp poort aanpassen en het vervelende van PiHile is dat na een update de lighttp weer op 80 staat6 maar als je dat eenmaal weet is het slechts een ongemakje, bugje. En ja YouTube wordt steeds beter met de ad's en tot vervelens toe. Helaas.

@Ozzie: Die zonealarm ken ik niet. Klinkt interessant: alles wat het internet op wil heeft toestemming nodig. Ik ga daar ook eens naar kijken.
@Aad B:

>> Die zonealarm ken ik niet. Klinkt interessant: alles wat het internet op wil heeft toestemming nodig. Ik ga daar ook eens naar kijken.

Ja, ik overweeg ook mo zonealarm aan te schaffen. Dan kan ik als het goed is Windows Defender blijven gebruiken en kan ik gebruikmaken van de bescherming tegen 0-day exploits en heb ik er een mooie firewall bij. Wat ik me van destijds (jaaaren geleden) herinner is dat je de firewall kon instellen op een stricte modus op applicatie niveau of component niveau. Niks kon zomaar het internet op. Als je dan nieuwe software installeerde kwam er een pop-up, zoiets als 'programma x of component y wil het internet op. Toestaan of weigeren?'

Reageren