Ik zit al een tijdje met het probleem dat ik een programma heb geschreven in PHP, dat ik alleen als SaaS kan aanbieden. Want klanten zijn in principe niet te vertrouwen wanneer ik het programma zou overdragen voor On Premise hosting.
Gezien dat PHP code niet te compileren is (ja, versie 5 met Zend Guard, maar daar heb ik weinig aan) was mijn eerste idee om het programma dan maar zelf om te schrijven naar C. Dat zou moeten kunnen omdat PHP zelf in C geschreven is en extensies vaak wrappers zijn van C libraries. Nadat ik mijzelf opnieuw verdiept heb in C (ik heb daar eerder al mee gewerkt), ben ik afgelopen week van spoor gewisseld.
Ik heb het handboek van Rust gelezen. Ik had al eerder naar Rust gekeken maar vond toen het gebrek aan kwalitatieve crates een issue. Maar als ik dat nu afzet tegen alle voordelen ten opzichte van C, wint Rust. En het smaakt naar meer. Maar de applicatie is vooralsnog in PHP. Voor een geleidelijke transitie zin ik op deze vraag:
Welke manieren zijn te bedenken om Rust en PHP te laten samenwerken?
Een optie die ik gevonden heb is om met Rust een library te maken die met FFI te gebruiken is:
https://platform.sh/blog/2020/php-fun-with-ffi-getting-rust-ic/
De conclusie van het artikel is dat het weinig triviaal is en dat het weinig voordeel zou bieden.
Een ander idee is om naar wasm te compileren en de client code te laten samenwerken met PHP. Dat is leuk voor later, maar in de kern gaat het om de code aan de achterkant, die op de server draait, waar de relevante logica zit.
Misschien zijn er nog meer mogelijkheden?
2.974 views