Ik kijk voor de lol wel eens naar de broncode van sites van bedrijven.
Soms kleine bedrijven waarbij je kunt herkennen dat ze bijvoorbeeld Wordpress of Joomla gebruiken, soms bij echte grote websites zoals Bol.com, en soms bij webapplicaties (zoals bijvoorbeeld Spotify web player).
Ik zie dan vaak enorme HTML structuren, class names die heel raar uitzien, enzovoort. Ook kun je eruit opmaken dat er allerlei layout technieken worden gebruikt. (Met layout technieken bedoel ik bijvoorbeeld een ouderwetse "clearfix").
Een pagina is vaak heel simpel (visueel gezien) en toch kom je hele lappen tegen in de broncode, waarbij je denkt "dat kan toch makkelijker?".
Ik verdiep me eigenlijk al meerdere jaren zeer hobbymatig in webdesign en maak wel eens een kleine website, maar dan voor mezelf.
Maar die ingewikkelde dingen die je in de broncode van andere sites tegenkomt, krijg ik niet "aangeleerd". Terwijl het lijkt alsof dit juist het professionele font-end webdevelopment is.
Het is moeilijk uit te leggen, maar is er hier iemand die echt goed is in front-end ontwikkeling en ervaring heeft in hoe dit groeit?
Als ik bijvoorbeeld een horizontale menubalk wil maken, dan schrijf ik...
<nav>
<div class="site-menu">
<ul>
<li><a href="">Home</a></li>
<li><a href="">Nieuws</a></li>
...
</ul>
</div>
</nav>
En dit style ik dan met CSS (zoals float en display:inline-block) zodat het eruit ziet zoals ik wil.
Kijk ik naar iets soortgelijks bij een andere website, dan kom ik bijna altijd enorme blokken tegen, met veel meer lagen eromheen. Ook class names zijn dan vaak zoals... menu, menu-container, menu-section__, __menu-item