Hi! Ik ben sinds enkele weken bezig met PHP te leren, nu zit ik met een issue waar ik maar niet uit geraak.
Ik zou graag twee id's uit twee verschillende tabellen selecteren. En met deze id's een derde tabel vullen. De id's zijn dus eigenlijk foreign keys (als ik het goed heb). Aan de hand van een ingevuld formulier verkrijg ik de info 'Productnaam' (uit tabel Product) en 'Voornaam','Familienaam' (uit tabel Klant) en het Aantal.
Dus met een 'Select'-query dacht ik zo de id's te verkrijgen uit de twee verschillende tabellen. Het lukt me niet om deze samen in één query te zetten. Aangezien de tabellen geen gemeenschappelijke kolommen hebben, leek een JOIN geen optie. Ik dacht ze dus in twee aparte te zetten? (zie stukje code onderaan)
BV:
tabellen
Product: id, productnaam, prijs
Klant: id, voornaam, familienaam
aankoop: klantId, productId, aantal
Tips om mij verder op weg te helpen?
Vriendelijk bedankt,
Karina
Ter illustratie: (Ik heb ook al geprobeerd de twee queries in één variable onder te brengen gescheiden met een ' ; ' maar dit zorgde voor wat errors.)
public function getIds(string $familienaam, string $voornaam, string $productnaam, int $aantal)
{
$sql = "select id as productId from producten where productnaam = :productnaam";
$sql2 = "select id as klantId from modules where familienaam = :familienaam and voornaam = :voornaam";
3.063 views