Binnenkort ga ik een aantal sites van mij, waaronder een belangrijke, verhuizen naar een andere server. Ik heb inmiddels al een stappenplan geschreven om ervoor te zorgen dat de verhuizing snel en safe zal verlopen, maar toch ben ik benieuwd of iemand nog opmerkingen heeft.
De configuraties van de servers zullen verder gelijk zijn, dus de sites zullen direct moeten werken op de nieuwe server, en ook het controlpanel (DirectAdmin) is hetzelfde. Domeinen blijven bij de huidige registrar staan.
Voor het gemak (goede tip voor anderen) zet ik nog even een extra regel in een HTML-comment op mijn site waarin staat op welke server die draait. (lang leve $_SERVER['SERVER_ADDR'])
Stap 1) Nieuwe server gereed maken qua configuratie (PHP versies, error reporting etc)
Stap 2) Een snapshot maken van een lege maar geïnstalleerde server
Stap 3) Testrun draaien door alle domains vanuit DirectAdmin over te kopiëren en even te timen hoelang dat duurt.
Stap 4) Een paar testdomeinen aan een paar sites koppelen om te kijken of alles technisch goed functioneert en dit even een paar dagen in de gaten houden.
Stap 5) Als alles werkt de snapshot terug plaatsen zodat de geïnstalleerde server weer leeg is.
------- De migratie begint, spanning stijgt, koffiezetapparaat draait op volle toeren --------
Stap 6) Alles overzetten via DirectAdmin naar de nieuwe server. Niks meer doen aan onderhoud op de sites op deze oude server.
Stap 7) DNS en MX-records bij registrar omzetten naar nieuwe IP met lage TLL-waarde.
Stap 8) Paar dagen later: Oude server afkoppelen.
**Profit ??**
Is dit een puik stappenplan? En mis ik misschien nog iets?
En hoe groot is de kans dat met een lage TLL-waarde in de DNS over de hele wereld het nieuwe IP-adres in de DNS opgepikt wordt?
9.806 views