Hallo allemaal,

Voor een vereniging wil ik van hosting-aanbieder wijzigen en daarom ook 4 of 5 IMAP e-mailaccounts overzetten zonder dat er e-mails verloren gaan.

Met welke tool of op welke wijze doen jullie dit / waar hebben jullie ervaring mee?

Ik kom met Googlen verschillende dingen tegen, maar sommige websites ervan zien er nogal gammel uit.
Zomaar ergens een e-mailwachtwoord invullen is ook nogal tricky.

Is er geen manier om export te maken (bijvoorbeeld via FTP) en op nieuwe hosting weer te importeren?

Groeten
Ramon van Dongen
Gaat het om hetzelfde hostingplatform, zoals DirectAdmin, Plesk etc?
Hallo Ariën,

Op het huidige zoals ik het kan zien (beetje vaag bij Argeweb) DirectAdmin.

Op de nieuwe (Managed VPS bij YourHosting) heb ik eigenlijk geen idee.
Bij Shared Hosting heb ik bij YourHosting voor andere klant Plesk.
Bij mijn eigen Managed VPS staat daar eigenlijk niet echt iets bij wat het is.
Je kan vanuit DirectAdmin een backup maken van de mailboxen. En dan is het kijken of je die via Plesk kan inladen via de restore-functie. Volgens mij heeft Plesk er wel ondersteuning voor. En anders is het een kwestie om ze lokaal op te slaan met je mailcliënt, en dan weer terug te zetten.

En anders kan je eens kijken naar imapsync die je op een server kan draaien, als je bash kan uitvoeren. Ik raad wel af om speciale websites te gebruiken die dit kunnen doen. Je weet immers nooit op en wat die opslaan.
En anders is het een kwestie om ze lokaal op te slaan met je mailcliënt, en dan weer terug te zetten.

Die kom ik meer tegen op fora.

Eigenlijk gewoon in bijvoorbeeld Outlook of Thunderbird beide accounts hebben en dan de mails gewoon verslepen?
Met maar 4 mailaccounts en geen mega hoeveelheid e-mails eigenlijk de simpelste oplossing dus?

Ik raad wel af om speciale websites te gebruiken die dit kunnen doen. Je weet immers nooit op en wat die opslaan.
Helemaal eens. Voelt beetje raar om het aan die onbekende sites over te laten.
Of imapsync gebruiken en zelf hosten en uitvoeren. Het hoeft volgens mij niet specifiek op een van de servers waar de mail op staat.
Als je via outlook een imap account hebt kan je de pst/ost bestanden gewoon kopiëren van naar waar je wilt. de locatie kan je vinden via configuratiescherm ==> Outlook
Bedankt Ariën en Jan.

Ik ga het allereerst even via Outlook proberen.
Snelste/gemakkelijkste denk ik
Jan R op 17/01/2023 10:28:41

Als je via outlook een imap account hebt kan je de pst/ost bestanden gewoon kopiëren van naar waar je wilt. De locatie kan je vinden via configuratiescherm ==> Outlook

*.ost bestanden zijn ook niet bedoeld om te migreren naar een andere computer. *.pst bestanden zijn daar wel voor bedoeld. Bij gebruik van IMAP blijft alles namelijk op de server opgeslagen. Dus op een nieuw apparaat krijg je meteen al jouw mail weer te zien.

Als je de mails handmatig wilt verhuizen, dan moet je alles eerst naar een *.pst bestand verhuizen, en daarvandaan migreren naar de nieuwe mailbox. Een voordeel: je kan wel selectief werken. Maar met imapsync kan je wel alles in één keer overzetten. Ideaal voor grote mailboxen, en als je de mails niet wilt uitsorteren.

Volgens mij zit imapsync sinds kort ook in DirectAdmin:
/usr/local/bin/imapsync

Dus als je SSH access hebt, kan je imapsync aanroepen met de nodige parameters. Maar maak uiteraard wel even een backup.

Reageren