Ja, geloof het of geloof het niet. Maar ik ben in bezit van een statische website die uit HTML-bestanden bestaat. :-P
Uiteraard heb ik plannen om deze website in een mooi CMS-te gieten, maar dat duurt nog wel eventjes. Het feit is nu dat ik een JavaScript-code voor analytische data op elke pagina wil toevoegen.
Kent iemand een vlotte manier om dit in honderden bestanden te doen op de juiste plaats, en in een handomdraai?
Zoeken naar een bepaalde stukje code dat in iedere file voorkomt, en dat stukje vervangen door een nieuw stukje code.
Dus stel in iedere html file staan:
<meta title="Treinenweb">
Dan zou je kunnen zoeken naar "<meta title="Treinenweb">" en dat replacen door:
<meta title="Treinenweb">
<script>
jouw code hier
</script>
Tip 1: als je het nog niet hebt gedaan, maak een (lokale) back-up.
Tip 2: als je analytische code plaatst, moet je wellicht toestemming vragen aan de bezoeker.
Opmerking. Wellicht zit er in je serverbeheerpakket al een tool die statistieken bijhoudt.
?Onbekende gebruiker
02-02-2023 10:56
gewijzigd op 02-02-2023 10:56
Ik vind hem eigenlijk wel vrij geniaal. Ik zou ook wel een CMS willen waarmee je dynamische content kan platslaan tot losse HTML-bestanden. Dat scheelt vast enorm in de performance van de server. Niet elke keer een PHP-proces starten, database connectie maken, etc. De browser kan de pagina's dan ook beter cachen.
Gelukkig gaat het niet om Treinenweb, die wel in een mooi CMS'je zit. :-P
Maar ik ga eens kijken naar die manier. Op de server wordt ook een hoop bijgehouden met Webalizer, maar lang niet zo accuraat als de externe analytische tools die er bestaan.
@Ad Fundum:
Als de site niet dynamisch is met gegevens vanuit de server is het prima mogelijk, of zelfs deels. Smarty als templateparser kan dit ook. Verder maken ze ook gecompileerde templates waarin dingen al uitgevoerd zijn.
Bij honderden bestanden te doen op de juiste plaats....
Het gaat natuurlijk om de manier om de juiste plaats te identificeren.
Een python programmaatje is zo geschreven en verwerkt razendsnel jouw honderden bestanden.
Ik zou het wel zo opzetten dat je het programma in een bron en doel map laat werken.
Dan kan je eindeloos testen zonder steeds een backup van het origineel terug te moeten zetten.
Ik ga er eens naar kijken. Met NetBeans moet ik ook een hoop kunnen bereiken als ik de site als project binnenhaal. Hopelijk heeft de vorige eigenaar niet te veel fratsen uitgevoerd :-P.
Later dit jaar moet deze site in een mooi CMS van mij gegoten zijn.