Dit staat dus geïnstalleerd op een laptop, die ik gebruik voor alles. Hier staan dus ook belangrijke documenten op enzovoort.
Standaard is de webroot C:\xampp\htdocs. Hierin "draait" mijn PHP project.
Nu heb ik op datzelfde apparaat ook een map die verder niets met XAMPP te maken heeft, bijvoorbeeld: "C:\Documents\Belangrijk"
Stel dat ik een PHP script schrijf dat iets met bestanden doet. Ik schrijf bijvoorbeeld een script dat een nieuwe file maakt, en het pad (in mijn script) waar ik die file laat opslaan door PHP is per ongeluk "C:\Documents\Belangrijk\notities.txt". Nu blijkt dat de file die ik met PHP maak, dezelfde naam heeft als een bestaande file op die locatie in die belangrijke map, en dat een bestaande file hierdoor is overschreven en voorgoed verloren is.
Kan dat gebeuren? Of is XAMPP geïsoleerd en kan PHP niets doen buiten de C:\xampp\htdocs map?
Waar het me dus om gaat, is dat als ik iets fout doe met PHP dat bijvoorbeeld bestanden kan aantasten, dat dit niet ten koste gaat van alle gegevens/documenten buiten XAMPP. Dat er iets in mijn PHP project fout gaat (bijvoorbeeld PHP verwijdert/overschrijft een bestand in het project zelf, dus in C:\xampp\htdocs) dan maakt me dat niet zo veel uit.
Dus stel...
<?php
// In mijn PHP project dat in XAMPP draait op mijn laptop.
// Waarom je zoiets zou doen is een andere vraag... Maar om een extreem voorbeeld te geven:
rmdir('C\Documents\Belangrijk');
?>
Wat gebeurt er dan?