Veel sites zeggen gebruik strftime maar dat werkt niet meer.
Hoe krijg ik zowel in de winter als in de zomer de juiste tijd? Liefst de Belgische. Je weet maar nooit dat Be of NL de winter- of zomertijd afschaft en de andere niet :)
of, je went je aan om altijd die timezone mee te geven, om niet afhankelijk te zijn van een admin die ineens bij een update de timezone niet bijwerkt, of dat bij een verhuizing naar een andere server alles omvalt.
Dat is een weergave :). Geen berekening. IK moet start en nu van elkaar aftrekken en zo de voorziene eindtijd berekenen
(nu-start)/gemiddelde duur per stuk * aantal stuks = eindtijd. Dat is geen probleem. De weergave wel dus zelf maar nieuwe functie gemaakt
Wat je nodig heb is wat men algemeen verstaat onder een 'Interval'. Naast DateInterval heeft PHP gelukkig de Intl -extensie (zie mijn vorige post) de juiste berekeningen via IntlCalendar::fieldDifference().
Daarna hoef je alleen de formatting nog zelf te regelen met str_pad().
Gezien dat je data toch meestal in een database zit kan je ook de database gebruiken voor berekeningen.
PostgreSQL kent bijvoorbeeld ook gewoon het datatype interval. Als je je database in de juiste locale hebt staan hoef je niet eens meer zelf een formatting-functie te maken.