Hi

ter info: Ik werk ALTIJD met utf-8 en mijn bestanden staan ook zo ingesteld.

Ik heb een wachtwoord generator om een nieuw wachtwoord aan te maken om in te loggen.
Hier de mogelijke karakters in het wachtwoord.
$possible = '123467890abcdefghijklmnopqrstuvwxyzABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ&é"\'(§!ç)-|@#{[{}°_$*%µ,;:=?./+';

Echter als bepaalde karakters gekozen worden worden die niet correct overgenomen :(
onder andere £èàù (naar Leau). Ik wil alle karakters gebruiken welke op een standaard Belgisch toetsenbord staan.

Ik had ook andere foute karakters maar ik heb de tekenset gewijzigd naar 1250 en nu werken alle karakters in possible. De andere heb ik natuurlijk verwijderd gezien ze niet juist werken. Hoe zou ik deze toch kunnen gebruiken?
Hoe kom ik er achter wat wamp en provider gebruikt als tekenset?

Jan
Check eerst deze tutorial of je misschien iets hebt gemist: https://www.phphulp.nl/php/tutorial/php-algemeen/alles-over-unicode/831/
Het kan je ook op een idee brengen waar het aan zou kunnen liggen.

Kom je er niet meteen uit, dan kan je in Firefox bij het menu (evt. via F10) Extra -> Pagina-info (CTRL + I) -> 1e tab Algemeen -> veld "Tekstcodering" zien welke encoding wordt gebruikt.
Als je wilt weten waar dat vandaan komt kan kan je via de developertools (meestal F12 in een browser, ook CTRL + SHIFT + I in Firefox) openen en in de HTTP reponse headers inspecteren, en ook de meta-tags in de HTML.

Jan R op 11/06/2024 08:29:49

Ik had ook andere foute karakters maar ik heb de tekenset gewijzigd naar 1250 en nu werken alle karakters in possible.

Huh? Wat is 1250? En hoe heb je die gewijzigd? En wat bedoel je met "in possible"?
Ad Fundum op 11/06/2024 08:49:31
Check eerst deze tutorial of je misschien iets hebt gemist

Zoals ik al schreef. Alles is utf-8

Ad Fundum op 11/06/2024 08:49:31

Huh? Wat is 1250? En hoe heb je die gewijzigd? En wat bedoel je met "in possible"?

Windows-1250 en even de meegestuurde code lezen :)

Toch al bedankt
Als alles UTF-8 is zou je geen problemen moeten hebben. Er is ergens nog iets niet helemaal goed.
Heb je ook al gekeken in de browser of die snapt dat wat je aanbiedt UTF-8 is?

Wanneer je alles in UTF-8 hebt, kan je gewoon "£èàù" opnemen in $possible. Check wel in je IDE of je je PHP-bestand opslaat als UTF-8. Bijvoorbeeld door bovenin het bestand:
<?php // £èàù
// ?>  // deze regel is voor de formatter van PHPHulp
te zetten (liefst nog met karakters die niet in Windows-1250 zitten). Als het bestand goed laadt, weet je dat het met de juiste encoding wordt opgeslagen die je in je IDE hebt ingesteld.

Denk er bij het genereren van het wachtwoord wel om dat je het gegenereerde wachtwoord ook cryptografisch sterk genoeg maakt. Als je bijvoorbeeld rand() gebruikt, staat er zelfs een waarschuwing bij dat je beter wat anders kunt gebruiken voor wachtwoorden.

Reageren