Zoals wellicht bekend verzamel ik al een hele tijd (ruim 13 jaar eigenlijk) data van achtbaanritten die mijn dochter heeft gedaan. Ik registreer wanneer en op welke locatie een rit heeft plaatsgevonden en een hele tijd geleden ben ik ook begonnen met het registreren op welke stoel in de trein en datum ze een ritje heeft gedaan. In eerste instantie ben ik begonnen met de volgende tabellen:
treinen: treinid, achtbaanid, stoelen, rijen > deze tabel koppelt een trein aan een achtbaan
stoelen: stoelid, treinid, datum, stoelnummer > deze tabel koppelt een stoel aan een trein
Hiermee kan ik een leuke "graph" maken die aangeeft of ze op een bepaalde stoel heeft gezeten en wanneer.
Op zich weinig beperkingen zover, ik kan voor een achtbaan bijv. een 2e trein toevoegen, zo zijn er bijv. achtbanen waarbij de ene trein vooruit gaat en de andere achteruit of de ene vooruit en een andere waarin je moet staan of nog een voorbeeld: de Efteling heeft op De Vliegende Hollander nu 2 verschillende treinen (of boten zo je wil) namelijk met een 3/4/3/4 en en 4x4 layout.
Nu komt mijn ding waarvan ik zou willen horen hoe jullie dat aan zouden pakken.
Mijn model leunt nu op een trein met een aantal rijen die allemaal hetzelfde aantallen stoelen hebben, bijv. 2 rijders naast elkaar, 10 rijen achter elkaar. Dit zal voor 99 van de 100 achtbanen wereldwijd zo zijn, maar hoe te dealen met afwijkingen? Enkele voorbeelden:
- De Vliegende Hollander: 3/4/3/4 (1e rij 3 stoelen, 2e rij 4 stoelen, 3e rij 3 stoelen, 4e rij 4 stoelen)
- De volgende achtbaan heeft 3 karretjes die draaien en 2 zogenaamde hamsterwielen. Met andere woorden 6 rijen van 2 en 4 rijen van 1.. https://rcdb.com/18545.htm#p=127256
En dan zou ik ook nog rekening houden met de rijrichting. In het laatst genoemde voorbeeld stap je op rij 2,4,6,7,9 in met je gezicht naar achteren.
Wel eens benieuwd hoe jullie dat aan zouden vliegen.
297 views