In de tijd dat AI steeds vaker gebruikt wordt, ben ik benieuwd of en hoe jullie AI inzetten bij het programmeren? Gebruiken ene losse AI-cliënt zoals ChatGPT, ClaudeAI, CoPilot of Gemini (of een andere?) Of hebben jullie een naadloze integratie in jullie editor die jullie gebruiken?

Tot recent heb ik veel gebruik gebracht van losse AI-cliënts, waaronder ChatGPT (voor lichtere taken) en Claude (voor de zwaardere taken), maar ik heb nu in PHPStorm de Github CoPilot plugin gebruikt met een gratis abo'tje. Ik moet even kijken hoe de beperkingen hierin liggen, maar met wat opdrachten aan AI heb ik gisteravond super-snel en super-simpel een uitgebreid panel gebouwd voor wat PHP-settings, puur om te kijken wat ik ermee kon.
Het resultaat is geweldig.

En hoe passen jullie dit toe?

Komende periode ga ik eens kijken of ik met de gratis versie, of misschien de betaalde (wanneer is Github Copilot weer te koop?) mijn hele CMS eens ga refurbishen.
Mensen die zeggen van niet, liegen. Ik gebruik het om even snel kleine dingetjes in elkaar te zetten, maar niet voor complete projecten aangezien ik dat liever helemaal zelf in de hand heb.
Ik heb een Google AI Pro-abonnement en gebruik Google Antigravity als een 'junior developer' om zelfstandig klusjes uit te voeren terwijl ik ondertussen iets anders doe. Daarna controleer en verbeter ik dat werk met Google Gemini Code Assist als 'medior developer' in Visual Studio Code. Als ik me niet vergis, gaat Antigravity binnenkort die rol van Gemini overnemen in VS Code.

Dit gaat redelijk snel en soepel omdat ik alles test met unittests; die moeten Antigravity en Gemini ook altijd van me schrijven om hun eigen oplossingen te controleren en 'bewijzen'. Wel merk je dat ze zijn getraind met ouderwets PHP, want je moet ze soms dirigeren richting modernere oplossingen uit actuele versies van PHP (bijvoorbeeld property hooks in plaats van aparte setters en getters).

In Google NotebookLM heb ik daarnaast verschillende 'dossiers' over uiteenlopende onderwerpen. Ik heb bijvoorbeeld één notebook dat helemaal is gewijd aan alle objectgeoriënteerde design patterns. Die notebooks koppel ik aan Gemini Pro met Deep Research voor taken die meer onderzoek vereisen, zoals softwarearchitectuur.
Iemand die dit al gelezen heeft? ;)

Reageren