Hey..

Ik zit met een probleem(pje).. ik ben bezig met een pokerprogramma te maken met PHP, maar het volgende werkt nog behoorlijk tegen:

er moet een willekeurige kaart gekozen worden. Dat is makkelijk met mt_rand(1,52), waarbij er dus 1 uit de 52 kaarten gekozen word. Die komt in een variabele terecht, bijv. $c=rand_mt(1,52); Dat is dus een nummer, bijv. 43 -> $c=43. Die moet als volgt in een variabele terechtkomen:
$card43. Die $card43 is dan bijvoorbeeld een 5 harten. Probleem is: Ik krijg die 43 niet in een variabele.. ik heb al vanalles geprobeerd, zoals:
$card$c , wat dan $card43 moet worden, maar dat werkt niet.
$$card$c , waarbij $card 1st gedefinieerd word als card. Als je dit in een echo stopt, komt er dit tevoorschijn: $card43 , maar niet als variabele, want dat was dan een 5 harten geweest.. ik hoop dat het probleem een beetje duidelijk is..

Iemand een tip of oplossing??
Alvast bedankt :)

Gr.
Ehm.. okee??

Hoe bedoel je precies dat in een array zetten?
Die moet als volgt in een variabele terechtkomen: $card43.
Hoezo?! Het lijkt me dat die 43 de waarde van een kaart is en dat dat dus de waarde van een variabele moet zijn. Die '43' wil je natuurlijk niet opnemen in de naam van een variabele, daar heb je niets aan...

Een hand kan vaak meerdere kaarten bevatten, dus het is verstandig om daar een array voor te gebruiken. Bijvoorbeeld:
<?php
$aHand = array(
mt_rand(1, 52),
mt_rand(1, 52)
);
?>
Nu is $aHand dus een array met twee random getallen tussen 1 en 52. Nu kun jij aan de hand van die getallen wel bepalen welke kaarten het zijn. Bijvoorbeeld via een andere array waarin je dat hebt staan.

Reageren